چکیده:
هدف: هدف پژوهش بررسی اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک به مادران (CPRT) بر سبک های فرزندپروری بود. روش: نمونه پژوهشی مزبور دربرگیرنده والدین کودکان یک مهد کودک است که بصورت نمونه گیری در دسترس از میان مهد کودک های منطقه تبادکان شهر مشهد انتخاب شده و 20 نفر مادر کودکان 6-4 ساله نیز به صورت گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و مداخلهنما(در هرگروه 10 نفر) قرار گرفتند. آزمودنیهای گروه آزمایش 10 جلسه 2 ساعته آموزش گروهی بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد- کودک را دریافت کردند و آزمودنیهای گروه مداخلهنما تحت آموزش تغذیه و شرکت درجلساتی در مورد امکانات مهدکودک قرار گرفتند. تمام آزمودنیها مقیاس سبکهای فرزندپروری بامریند را قبل و پس ازمداخله پرکردند. پس از 1 ماه به منظور پیگیری هردو روه مجددا پرسشنامه مربوطه را تکمیل نمودند. نتایج: تحلیل واریانس مختلط نشان داد که آزمودنیهایی که آموزش دریافت کرده بودند در مقایسه با سایر آزمودنیها افزایش در به کارگیری سبک فرزندپروری مقتدرانه وکاهش در به کار بردن سبک فرزندپروری استبدادی نشان دادند. از طرفی سبک فرزند پروری سهل گیرانه به لحاظ آماری و به طور معنی داری تفاوتی در نمرات دو گروه ایجاد نشد. نتیجه گیری: در نهایت میتوان نتیجه گرفت که بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک بر بهبود به کارگیری سبک های فرزندپروری اثرگذار است.
Introduction: The present study investigated the effects of play therapy based on child parent relationship therapy on improving the parenting styles.
Methods: the sample is the mothers of children (4-6 years old) who have registered in one of the kindergartens of Mashhad city that were selected through all the kindergartens of Mashhad. The sampling method in this research was in available. They were entered to the experimental and control group randomly.Evaluation implemented using Bamrind questionair.
Experimental group participated in 10 sessions of training the play therapy based on child-parent relationship therapy.
Results: The result of mixed method analysis indicated the enhancement rate of authoritative parenting style and reduction in authoritarian parenting style in experimental group.
Conclusion: The play therapy based on child parent relationship therapy is effective in improving the parenting styles.
خلاصه ماشینی:
کلید واژه ها : بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک ، سبک های فرزندپروری مقدمه خانواده در مفهوم کلی خود پدیده ای جهانی است که در هر جا وجود دارد و حالتی همه شمول و فراگیر دارد زیرا به آن دسته از نیازهای آدمی پاسخ می گوید که برای تمامی نوع بشر مشترک هستند و لذا در گستره جغرافیا هر کجا که انسانی زیست می کند و در عمق تاریخ تا آنجا که نشانی از حیات انسان مشاهده می شود خانواده وجود داشته است (محدث ،١٣٧٢).
٢. در نمره سبک فرزندپروری استبدادی مادرانی که آموزش بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد- کودک را دریافت می کنند،کاهش معناداری نسبت به گروهی که این آموزش را دریافت نمی کنند دیده می شود.
٣. در نمره سبک فرزندپروری سهل گیرانه ی مادرانی که آموزش بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد- کودک دریافت می کنند کاهش معناداری نسبت به گروهی که این آموزش را دریافت نمی کنند دیده می شود.
محتوای جلسات آموزش بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک شامل : جلسه اول :هدف اصلی این جلسه ایجاد محیطی امن و مناسب برای مادران و تشویق آنها به صحبت درباره ی شیوه های رفتاری با فرزندانشان است .
همانطور که یافته ها نشان می دهد، در نمره سبک فرزندپروری مقتدرانه مادرانی که آموزش بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد- کودک دریافت می کنند افزایش معناداری نسبت به گروهی که این آموزش را دریافت نمی کنند دیده می شود.
به طور خلاصه یافته های این پژوهش نشان می دهد که می توان از روش آموزش بازی درمانی مبتنی بر ارتباط والد-کودک در جهت ارتقا وغنی تر ساختن سبک فرزندپروری بهره جست .