چکیده:
اگرچه همواره بین بحران ها، تفاوت های ظریفی وجود دارد، در مواجهه و کنترل آنها وجوه مشترکی دیده میشود که از مهم ترین آنها میتوان به ضرورت تصمیم گیری سریع ، وجود راه حل های محدود، برخورد با گروه هایی با اهداف متضاد، نامطلوب بودن عواقب و پیامدها، لزوم واکنش سریع و .. ، اشاره کرد. در این مقاله سعی شده است ضمن معرفی شیوه های فیزیکی یا خشونت آمیز مقابله با بحران ، مزیت های بهره گیری از رسانه های گروهی به مثابه ابزارهای ارتباطی کارآمد و اثربخش در مدیریت بحران تشریح شود. همچنین نویسنده کوشیده است ضمن پرداختن به اهمیت پیش بینی بحران ، آمادگی برای مقابله با آن و کاهش پیامدهای احتمالی، به طور ویژه لزوم ایجاد «کلینک کشف و کنترل شایعه » و «ضرورت بازنگری در تعریف آرامش بخشی و امیددهی» را به مثابه دو راهبرد پیشگیرانه در مدیریت بحران مورد تاکید قرار دهد. در این مقاله با بررسی موردی برخی بحران ها در ایران ، کاستیهای فراروی مدیریت بحران در کشور تشریح شده و نویسنده این نکته را یادآوری کرده است که اگرچه رسانه های گروهی نقش ویژه ای در کنترل و مدیریت بحران ایفا میکنند، در شرایط خاص می توانند خود بحران سازی کرده و یا به تشدید بحران کمک کنند.
خلاصه ماشینی:
راهبردهای رسانه ای برای پیشگیری از بحران ابراهیم احراری چکیده اگرچه همواره بین بحران ها، تفاوت های ظریفی وجود دارد، در مواجهه و کنترل آنها وجوه مشترکی دیده میشود که از مهم ترین آنها میتوان به ضرورت تصمیم گیری سریع ، وجود راه حل های محدود، برخورد با گروه هایی با اهداف متضاد، نامطلوب بودن عواقب و پیامدها، لزوم واکنش سریع و ..
همچنین نویسنده کوشیده است ضمن پرداختن به اهمیت پیش بینی بحران ، آمادگی برای مقابله با آن و کاهش پیامدهای احتمالی، به طور ویژه لزوم ایجاد «کلینک کشف و کنترل شایعه » و «ضرورت بازنگری در تعریف آرامش بخشی و امیددهی» را به مثابه دو راهبرد پیشگیرانه در مدیریت بحران مورد تأکید قرار دهد.
بنابراین ، ضروری است برای مقابله با زمینه های بحران ، کمیته ای برای کشف و کنترل شایعات در این گونه موارد تشکیل شود تا به صورت تخصصی، به محض ورود شایعه به عرصه جامعه ، راه درمان آن بررسی شود.
مدیران پیش از برقراری ارتباط با رسانه ها تصور میکنند که رسانه ها در مقابل آنها قرار دارند اما، اگر این ارتباط برقرار شود، با نیازهای خبری رسانه ها آشنا میشوند و شیوه برخورد صحیح و همچنین پیش بینی خبرهای مورد نیاز را در شرایط مختلف کسب میکنند، بنابراین لازم است کمیته های ارتباطی نظیر روابط عمومیها به مثابه بازوی مدیریت در تمام نهادها جدی گرفته شوند.