چکیده:
مقاله حاضر به تعریف رسانه های بومی و محلی و نحوة انتخاب ، تولید و انتشار محتوای آنها میپردازد. این مقاله ، در شش بخش تنظیم شده است . بخش اول ، شامل تعاریف و معیارهای تشخیص محتواهای محلی، ملی، فراملی و جهانی است . بخش دوم ، حوزه های پنجگانه اطلاعات را در فضای مجازی شرح میدهد. بخش سوم ، به بررسی وضعیت عرضه و تقاضای محتوای بومی در مقابل عرضه و تقاضای محتوای جهانی میپردازد. بخش چهارم ، به فعالیت ها و شرایط لازم برای تولید و عرضه محتوای بومی اختصاص دارد و بخش پنجم ، معیارهای انتخاب محتوای رسانه های بومی را برمیشمرد. بخش ششم یا پایانی نیز اصول تبدیل ، انتقال و تنظیم محتوای رادیویی را در خود جای داده است .
خلاصه ماشینی:
اول ، مدیران و برنامه ریزان یا برنامه سازان و نویسندگان ، براساس درک صحیح از چیستی محتوا، به تأمین آن میپردازند و ظرفیت های ذوقی و هنری خود را در مسیر آنچه باید باشد، صرف میکنند و دوم ، مبنا و معیاری واقعی خارج از درک فردی و سلیقه ای، برای ارزیابی و بررسی برنامه ها و محتوای آنها تعیین میشود البته این هر دو، بسیار مهم و شاید بتوان گفت ، برای رسانه و دست اندرکاران آن سرنوشت ساز است ، زیرا حرکت در تاریکی و ابهام ، نه تنها موجب موفقیت نخواهد شد که شکست را حتمی و قطعی خواهد کرد همچنان که تزاحم و تداخل های این دو حرکت ، مانع دیگری بر سر راه موفقیت و لذت بردن از انجام کار و وظیفه خواهد بود.
برای مثال Kid Net Media که بر روی اینترنت به ارائه برنامه میپردازد فلسفه وجودی خود را ارائه برنامه برای بچه های سنین پیش از مدرسه تا دبیرستان اعلام کرده و اصول راهنمای عمومی و سیاست های برنامه هایش را به شرح زیر روشن کرده است : ١ـ برنامه ها باید شامل مواد آموزشی و اطلاعاتی باشد که میتواند موجب تقویت یادگیری، بسط و گسترش دانش و آگاهی شود و به افراد کمک کند مسائل خود را حل کنند.
اینجا منطقه ای است که انتظار میرود حوزه های بومی و محلی با تلاش بسیار به خصوص با استفاده از ظرفیت خاص رسانه های جدید نظیر اینترنت ، فرصت هایی برای عرضه فرهنگ خود در بازار جهانی ایجاد کنند هر چند در حقیقت ممکن است امکان رقابت برای فرهنگ های بومی و محلی در مقابل جریان قوی فرهنگ غربی و عناصر آن وجود نداشته باشد.