چکیده:
مقالة حاضر درصدد روشن کردن فضای سایبر و نمایاندن فعالیت ها، فناوریها و فعل و انفعالات مرتبط با موسیقی ، درون این فضاست . نگارنده برای رسیدن به این هـدف پس از شرح و توصیف فضای مجازی و امکاناتی که برای انتقال، پـردازش و ذخیـرة اطلاعات در این فضا در اختیار کاربران قرار می گیرد، از صنعت موسیقی اینترنتـی در جهان یاد می کند و وضعیت کپی رایت موسیقی را در فضای مجازی بررسی می کند. سپس نقش اینترنت ، شبکه های ون، چت رومها، فرومها، نرمافزارهای پیامرسـان ماننـد مسنجرها، گروههای ایمیلی و فناوریهای موبایلی مثـل آیپادهـا، امپـی تـریپلیرهـا، بولوتوس و اینفرارد را در گسترش دریافت ، پردازش و مونتـاژ یـا آپلـود فایـل هـای دیجیتالی موسیقی بیان می کند.
خلاصه ماشینی:
اینترنت از سوی دیگر این امکـان و فرصـت را فـراهم آورده است تا آن دسته از تولیدات موسیقی ایرانی که راهی به دنیای خـارج ندارنـد بـه راحتی آن سوی مرزها بروند و در اختیار مشتاقان و علاقه مندان موسـیقی قـرار گیرنـد، شاید به همین دلیل است که تقریبا تمام هنرمندان عرصـه موسـیقی و تمـام گـروههـای صاحب سبک در موسیقی ایرانی ، دارای وب سایت اینترنتی هستند و تولیـدات خـود را از این طریق منتشر می کنند.
آمارها نشان می دهد بازار دانلودهای موسیقی دیجیتالی از اینترنت و تلفن های همراه در سال ٢٠٠٥ سه برابر شده و ٦ درصد از فروش کل صنعت ثبت آثار را به خود اختصاص داده است .
وقتی هر فردی می تواند به راحتی ، بدون پرداخت حقوق تولیدکننده یـک اثـر، آن را به رایگان از طریق اینترنت به دست آورد چرا بایـد مبلغـی از درآمـد خـود را بابـت گوش کردن به موسیقی مورد علاقه خود بپردازد؟ برخی از کاربران ایرانی گمان می کنند هزینه ای که بابت اتصال به اینترنت می پردازند در واقـع هزینـه دریافـت تمـام خـدمات اینترنتی ، از جمله دانلود موسیقی است .
com در دسترس علاقه مندان اسـت از پنج بخش اصلی تشکیل شده است : ١ـ «مقالات » ٢ـ «اخبار» ٣ـ«نقد و بررسی » ٤ـ «گفت وگو» ٥ ـ «در سرای اهل هنر» رادیو آیدا اعلام کرده اسـت قـصد دارد بـه جبـران گذشـته در شناسـاندن گـسترده موسیقی پیشرو بویژه شاخه های جوان آن یاریرسان باشد.