چکیده:
معنا در موسیقی از روابط بین عناصر موسیقیایی و تصویری به دسـت مـی آیـد. بعـد تصویر بر دلالت اولیه موسیقی اشاره دارد. دلالـت ثانویـه یـا درک معـانی ضـمنی نماهنگ از فرهنگی به فرهنگ دیگر و حتی از فردی به فرد دیگر متفاوت است . از این رو نماهنگ دارای نوعی «ارجاعپذیری مشروط » است . نویسنده در این مقاله با تحلیل معانی صریح و معانی ضمنی نماهنگ ، دلالت های اولیه و ثانویه این نوع موسیقی را بررسی کرده است . وی استدلال می کند که در نماهنگ هر دو قسم دلالت موسیقیایی وجود دارد زیرا محتوای تصویری نماهنگ معانی ضمنی موسیقی را بازنمایی می کند. در پایان نتیجه می گیرد که معنای نماهنگ از تاثیر متقابـل دلالت تصویری و موسیقایی در سطوح مختلف حاصل می شود.
خلاصه ماشینی:
این بدان معناست که بعد تصویر، بر دلالت اولیه موسیقی اشاره دارد؛ اگـر موسـیقی «شیوهای از روابط منطقی را ارائه دهد» تصویر نماهنگ ، بـاز نمـودی تـصویری از ایـن روابط را به دست خواهد داد.
چه بسا این موارد از ویژگی های موسیقی پاپ و راک باشـد کـه «فریـث »(Frith)، در بحث زیبایی شناسی نماهنگ ، بدان اشاره می کند: «بـه نظـر نمـی رسـد موسـیقی راک از «تراکم »(density) لازم برای تصویرسازی جالب یـا پیچیـده برخـوردار باشـد.
فرایندهای تصویری منطبق با نحوهای موسیقایی که در موسیقی مردمپـسند معاصـر نیـز رایجنـد، حـاوی میـزان بـالایی از حـشو روایتگـری سـاختاری هـستند در حـالی کـه تصویرسازی جنبه های پیچیدهتر اطلاعات زیبایی شناختی ، امکان انتخـاب بیـشتری را در مورد محتوای تصویر به دست می دهد.
جنبه اطلاعات زیبایی شناختی موسیقی پـاپ / راک ، ویژگـی هـای تجربـی مهمـی را شامل می شـود کـه در مباحـث موسـیقی از آن بـا اصـطلاحاتی چـون ضـرب (beat) و صدا (sound) یاد می شود (١٩٨٤ , Lilliestam & ١٩٨٠ , Fornas & ١٩٨٨ , Abrahamsen).
از این رو ارتباط نزدیک موسیقی و تصویر که در بافت های موسـیقی فیلم ، به نحو تحقیرآمیزی با عنـوان «مبتـذل و بـی ارزش» (Mickey-mousing) از آن یـاد می شـود (٤٨ :١٩٨٢ , Schmidt)، بـه ویـژه در خـصوص جنبـه هـای ضـربی کـار، بـرای کارکردهای نماهنگ ، به منزله تصویرپردازی ویژگی هـای تجربـی موسـیقی ، ضـروری و لازم است .
نتیجه گیری در این مقاله استدلال شده است که تصویرسازی معانی ساختاری موسیقی ، دلالت اولیه ، کارکردی مهـم و اساسـی در نماهنـگ دارد.