چکیده:
این مقاله برگرفته از پژوهشی پیمایشی است که در مرکز تحقیقات صداوسیما انجام شده است و هدف از انجام آن ، بررسی میزان استفاده مخاطبان کودک و نوجوان از وسایل ارتباطی گوناگون و نیازها و علایق آنان در زمینه های مختلف بوده است . در این پژوهش علاوه بر بررسی عادات رسانه ای مخاطبان کودک و نوجوان ، شرایط اجتماعی و تمایلات روان شناختی آنان مدنظر بوده است . براساس یافته های این پژوهش ، کودکان و نوجوانان به طور متوسط در شبانه ر٣وزاعت و ٥٢ دقیقه از تلویزیون ،١ ساعت و ٣٨ دقیقه از برنامه های کودک و نوجوان تلویزیون ،١ ساعت و ٣٦ دقیقه از موسیقی،٥٦ دقیقه از سایر برنامه های ماهواره ٤٨ دقیقه از بازیهای رایانه ای،٢٤ دقیقه از اینترنت و١١ دقیقه از رادیو استفاده میکنند. از سوی دی،گرکودکان و نوجوانان به طور متوسط در شبانه روز٣ ساعت و٢٣ دقیقه از وقت خود را صرف درس خواندن میکنند و٣١درصد از آنان در سه ماه قبل از پژوهش چهار جلد و بیشتر کتاب غیردرسی مطالعه کرده اند. علاوه بر این ، به طور متوسط دشربانه روز ١٩ دقیقه از وقت خود را به مطالعه روزنامه اختصاص داده اند.
خلاصه ماشینی:
همچنین متوسط زمان گوش دادن به رادیو نیز در بین گروه های تحصیلی مختلف متفاوت است ، به این ترتیب که افراد بیسواد یا با تحصیلات ابتدایی (٠:٠٨) کمتر و افراد دیپلمه و با تحصیلات پیش دانشگاهی ( ٠:٢١) بیشتر از سایر گروه های تحصیلی در شبانه روز به برنامه های رادیو گوش میکنند.
٤ جدول ٦ ـ متوسط زمان تماشای برنامه های ماهواره در میان کودکان و نوجوانان بر حسب سن ، تحصیلات و پایگاه اقتصادی (ساعت و دقیقه ) سن تحصیلات پایگاه اقتصادی متغیر کل * میانگین 0:27 0:48 1:25 0:28 0:59 1:12 1:27 0:32 0:59 1:51 0:56 همان طور که جدول ٦ نشان میدهد، ٤٠درصد از کودکان و نوجوانان (٤٥٥ نفر) به برنامه های ماهواره ای در حد «خیلیزیاد، زیاد و به نسبت زیاد» علاقه دارند، این گروه به طور متوسط ٥٦ دقیقه در شبانه روز برنامه های ماهواره را تماشا میکنند.
همچنین کودکان و نوجوانان بیسواد و با تحصیلات ابتدایی (٠:١١) کمتر و دیپلمه ها و پیش دانشگاهیها (٠:٢٦) بیشتر از سایر گروه های تحصیلی وقت خود را صرف روزنامه خواندن علاوه بر این ، به لحاظ آماری بین متوسط زمان خواندن روزنامه و پایگاه اقتصادی پاسخگویان رابطه معنیداری وجود داشته است ؛ به طوری که افراد با پایگاه اقتصادی پایین (٠:١٥) کمتر و با پایگاه اقتصادی بالا ( ٠:٢٢) بیشتر از سایرین در شبانه روز روزنامه میخوانند.