چکیده:
مقاله حاضر برگرفته از پژوهشی است که در سا٦ل ١٣٨ در مرکز تحقیقات صداوسیما انجام شده است . این پژوهش با استفاده از طرح شبه آزمایشی پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه گواه انجام شده است . آزمودنیها،٥نفر از نوجوانان پسر کلاس دوم راهنمایی مدرسه جابربن حیان واقع در منطقه پانزده آموزش و پرورش تهرباون ده اند. متغیر مستقل پژوهش ، نمایش فیلم کارتونی «نجات کودکان » و متغیر وابسته میزان پرخاشگری پس از تماشا بود که در دو نوبت به فاصله دوازده روز سنجیده شده است . نتایج تحقیق نشان داد که تماشای کارتون خشونت آمیز «نجات کودکان » بر پرخاشگری فیزیکی آزمودنیها (پس از تماشا) موثر واقع شده است ؛ به این ترتیب که پرخاشگری فیزیکی آزمودنیها پس از تماشای کارتون افزایش یافت .
خلاصه ماشینی:
بررسی تأثیر تماشای کارتون های خشونت آمیز بر میزان پرخاشگری نوجوانان دکتر مریم حسینی انجدانی تاریخ دریافت : ٨٧/١/٢٩ تجدیدنظر: ٨٧/٣/١٣ پذیرش نهایی: ٨٧/٤/٢٥ چکیده مقاله حاضر برگرفته از پژوهشی است که در سا٦ل ١٣٨ در مرکز تحقیقات صداوسیما انجام شده است .
از آنجا که کشور ایران در صنعت تولید کارتون هنوز گام های ابتدایی را برمیدارد و تا دستیابی به شکوفایی و توسعه آن راهی طولانی در پیش دارد، سال ها ناگزیر به خریداری و پخش کارتون های خارجی بوده است که در بسیاری از آنها عناصر خشونت آمیز به وفور دیده میشود؛ چنانکه نتایج پژوهش هایی که در ایران درباره تحلیل محتوای کارتون های دیجیمون و کوتلاس صورت گرفته است ، نشان 1 میدهد که در صحنه های نمونه مورد بررسی از کارتون دیجیمون صحنه های 3 خشونت آمیز وجود دارد (پورنوروز، ١٣٨٢) و در کارتون کوتلاس در ٤٩درصد صحنه ها خشونت دیده میشود (پورنوروز، ١٣٧٨).
Hostile Humor Bibliography اما واقعیت آن است که نوجوانان نیز بیننده کارتون ها هستند؛ پس با توجه به حساسیت دوران نوجوانی در شکل گیری و رشد کیفیت و الگوهای رفتاری در زندگی آدمی، پژوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به این پرسش است که آیا نوجوانان با وجود داشتن درک کامل تری از تمایز بین واقعیت و خیال ، از کارتون های خشن تأثیر میپذیرند؟ مبانی نظری تأثیرات منفی خشونت رسانه ای نظریه یادگیری اجتماعی براساس این نظریه ، همان طور که کودکان مهارت های شناختی و اجتماعی را از طریق مشاهده عملکرد اطرافیان میآموزند، با تماشای اعمال خشونت آمیز موجود در برنامه های رسانه ها نیز یاد میگیرند که پرخاشگرانه رفتار کنند.