چکیده:
تلویزیون تعاملی حاصل دو فرایند «همگرایی » و «تعامـل » ناشـی از انقـلاب دیجیتـال اسـت . در پژوهش حاضر موانع راهاندازی تلویزیون تعاملی در ایران مورد بررسی قرار گرفته است . یافته های این پژوهش ، با روش کیفی و استفاده از مصاحبه عمیق با کارشناسان و سیاستگذاران به دست آمده است ١. یافته ها حاکی از این است که تلویزیون تعاملی ، چندان شناخته شده نیست و راهاندازی آن با موانع متعددی روبه روست که آنها را می توان به سه بخش عمده شامل محدودیت هـای «فنـی و تولیدی »، «فرهنگی و اجتماعی » و «قانونی و حقوقی » تقسیم کرد. موضوعاتی چون نامناسب بـودن زیرساخت های فنی و بی توجهی به تربیت نیروی انسانی ماهر برای تولیـد برنامـه هـای تعـاملی را می توان در دسته محدودیت های «فنی و تولیدی» قرار داد. موضوعاتی از قبیل انحصاری و دولتـی بودن تلویزیون و فراگیر نبودن فرهنگ استفاده از این فناوریها در بخش محدودیت های «فرهنگی و اجتماعی » جای می گیرند. ابهامات موجود بر سر پخش صدا و تـصویر از طریـق وب و فقـدان قانون مناسب برای حفظ حقوق معنوی برنامه ها و حفظ حـریم خـصوصی افـراد نیـز در مباحـث «قانونی و حقوقی » می گنجند.
خلاصه ماشینی:
یافته ها حاکی از این است که تلویزیون تعاملی ، چندان شناخته شده نیست و راهاندازی آن با موانع متعددی روبه روست که آنها را می توان به سه بخش عمده شامل محدودیت هـای «فنـی و تولیدی »، «فرهنگی و اجتماعی » و «قانونی و حقوقی » تقسیم کرد.
روند جهانی که در آن صنعت تلویزیـون بـا پدیـدههـایی چـون تلویزیـون تعـاملی بـه تحولات یاد شده پاسخ داده است ؛ نهاد تلویزیون در ایران، همچنـان فاصـله خـود را بـا این تحولات حفظ کرده و تغییر چندانی در ساختارهای سنتی خود ایجاد نکـرده اسـت .
پژوهش حاضر در صدد ریشه یابی این مسئله است که چرا در حالی که در اکثر کشورها، تلویزیون از شکل سنتی خود خارج شده و دست اندرکاران آن می کوشند با بهرهگیری از فناوریها و رسـانه هـای جدیـدی نظیـر تلویزیـون تعـاملی ، تلویزیـونهـای اینترنتـی و شبکه های چندرسانه ای، موقعیت و مخاطبان خود را حفظ کنند؛ تلویزیـون ایـران حتـی با ورود رقبای جدیدی چون اینترنت و شبکه های ماهوارهای، همچنـان بـه سـاختارهای سنتی و نیز الگوهای قدیمی تولیـد و توزیـع برنامـه ، وفـادار مانـده اسـت .
نکته مشخص در اینجا این است کـه سـازندگان برنامه های تعاملی ، بازخورد پیام خود را برخلاف تلویزیون سـنتی بـه سـرعت دریافـت می کنند و حتی می توانند به طور کاملا دقیق تعداد دفعات تماشای برنامـه هـای خـود را دریابند و با توجه به میزان استقبال و نوع بازخوردها، در چارچوب هنجارهای فـردی و سازمانی واکنش نشان دهند و روند حرکتی خود را تصحیح کنند.
Interactivity: From new media to communication.