چکیده:
مقاله حاضر تاثیرات فناوریهای نوین ارتباطی بر مدیریت رسانه را با روش اسنادی مورد بررسی قرار داده است . پنج خصوصیت دیجیتالی شدن محتوا، تعاملی بودن، شخصی سازی، آنـی بـودن و مـستقیم بودن به عنوان ویژگی هایی شناسایی شدند که متاثر از فناوریهای نوین به میزان متفاوتی در هر یک از رسانه ها ایجاد می شوند. سپس با عطف توجه به مدیریت رسانه ملی ، مدلی برای تعامل مدیریت رسـانه ملی با تحولات ناشی از فناوریهای جدید پیشنهاد گردید که در آن آمیخته رسانه ای شامل رسانه هـای همگانی همچون تلویزیون، رادیو و رسانه های نوین مانند اینترنت و تلفن همراه، که بـرای چهـار نـوع متفاوت مخاطب یعنی مخاطب انبوه، مخاطب انبوه محدود با نیاز به دسترسی به رسانه سیال، مخاطـب خاص با نیاز به اطلاعات شخصی شده و سرانجام مخاطب مشخص با نیاز به دسترسی دائم ، همـراه بـا چهار نوع محتوا یعنی محتوای همگانی ، محتوای کاربرساخته ، محتوای قطعه قطعه و محتوای پیشتاز در نظر گرفته شده است که هر یک از آنها توسط بخشی از آمیخته رسانه ای مورد توجه قـرار مـی گیرنـد. سرانجام سیاست های کلان رسانه و نیز سودآوری اقتصادی، کلیت تعامل را تحت تاثیر قرار می دهند تا مدیریت رسانه منطبق با الزامات ناشی از فناوریهای نوین اجرا شود.
خلاصه ماشینی:
سپس با عطف توجه به مدیریت رسانه ملی ، مدلی برای تعامل مدیریت رسـانه ملی با تحولات ناشی از فناوریهای جدید پیشنهاد گردید که در آن آمیخته رسانه ای شامل رسانه هـای همگانی همچون تلویزیون، رادیو و رسانه های نوین مانند اینترنت و تلفن همراه، که بـرای چهـار نـوع متفاوت مخاطب یعنی مخاطب انبوه، مخاطب انبوه محدود با نیاز به دسترسی به رسانه سیال، مخاطـب خاص با نیاز به اطلاعات شخصی شده و سرانجام مخاطب مشخص با نیاز به دسترسی دائم ، همـراه بـا چهار نوع محتوا یعنی محتوای همگانی ، محتوای کاربرساخته ، محتوای قطعه قطعه و محتوای پیشتاز در نظر گرفته شده است که هر یک از آنها توسط بخشی از آمیخته رسانه ای مورد توجه قـرار مـی گیرنـد.
پرسش های تحقیق با توجه به اینکه موضوع تحقیق حاضر جدید است و تاکنون در قالـب پژوهـشی مـشخص مورد مطالعه قرار نگرفته است و از سوی دیگر بخشی از آن به پیش بینی تأثیر فنـاوریهـای اطلاعاتی و ارتباطی نوین روی رسانه ها و تحولات لازم در مدیریت رسانه ای می پـردازد، از این رو دارای جنبه اکتشافی ١ است و نمی توان فرضیه ای را در پاسخ به پرسـش هـای مطـرح شده، بیان کرد(١) و تنها به ذکر سؤالهای زیر اکتفا می شود: ١.
Remediation: Understanding New Media, MIT Press, Retrieved from www.
Understanding Media Economics, London: Sage Publications.
Digital Media & Intellectual Property, Management of Rights and Consumer Protection in a Comparative Analysis.