چکیده:
فناوریهای اطلاعات و ارتباطات، به عنوان فناوری غالب در هزاره جدید معرفـی شـدهانـد. ایـن فناوریها با سرعت بخشیدن به فرایند مبادله اطلاعات و کاهش هزینه های داد و ستد، به ابزاری برای افزایش بهرهوری، کارآیی و رشد در تمامی حیطه های فعالیت بشری تبدیل شدهاند. مزایای بـالقوه این فناوریها زمانی قابل حصول است که در بین تمام بخش های جامعه توسعه و گسترش یابنـد. در مقاله حاضر، نظریه های فردی پذیرش فناوریهای اطلاعـات و ارتباطـات، ازجملـه نظریـه نـشر نوآوری، مدل پذیرش فناوری، نظریه رفتار هدایت شده، پارادایم انتظارـ تائید و نظریه یکپارچه پـذیرش و استفاده از فناوری و نظریه های سازمانی شامل مدل تناسب بـین وظیفـه و فنـاوری، چـارچوب فناوریـ سازمانـ محیط و چارچوب تناسب بین افراد، وظیفه و فناوری، شرح داده می شوند و در نهایت ، متغیرهای تاثیرگذار بر کاربران برای پذیرش فناوریهای اطلاعـات و ارتباطـات، معرفـی می شوند.
خلاصه ماشینی:
نمودار ١ـ مدل پذیرش فناوری برداشت ذهنی از مفید بودن استفاده از تمایل به نگرش به متغیرهای فناوری استفاده استفاده بیرونی برداشت ذهنی از آسانی استفاده مدل پذیرش فناوری یک مدل مبتنی بر تمایل است که تـصریح مـی کنـد تمایـل بـه پذیرش یک فناوری پیش بینی کننده خـوبی بـرای اسـتفاده واقعـی از آن فنـاوری اسـت (هونگ ٣، تونگ ٤ و تام٥، ٢٠٠٦) و می توان بر اساس آن رفتار کاربران را پیش از استفاده 1.
نمودار ٢ـ نظریه نشر نوآوری پس از تصمیم تصمیم پیش از تصمیم تأیید کاربرد تصمیم ترغیب دانش ادامه پذیرش پذیرش برداشت ذهنی از ویژگی های واحد ادامه نیافتن پذیرش یا ویژگی های تصمیم گیری نوآوری ادامه رد رد پذیرش بعدی اگر فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یک نـوآوری تلقـی شـوند، نظریـه نـشر نوآوری و مدل پذیرش فناوری در این دیدگاه مشترک هستند که پذیرش یـک فنـاوری اطلاعات و ارتباطات خاص را از طریق ویژگی هایی کـه از آن ادراک مـی شـود، تعیـین می کنند.
Predicting Electronic Toll Collection Service Adoption: An Integration of the Technology Acceptance Model and the Theory of Planned Behavior.
User Acceptance of Information Technology: Theories and Models.
Understanding Continued Information Technology Usage Behavior: A Comparison of Three Models in the Context of Mobile Internet, Decision Support Systems, 42, 1819-1834.
Gender, Internet Identification and Internet Anxiety: Correlates of Internet Use. Cyberpsychology & Behavior, 8, 371-378.
The Effects of Post Adoption Beliefs on the Expectation-Confirmation Model for Information Technology Continuance.
Information & Management, 42, 965-976.
Information & Management, 42, 965-976.
Information & Management, 42, 965-976.
Information & Management, 42, 965-976.
Information & Management, 42, 965-976.