چکیده:
این مقاله ، با هدف مطالعه عوامل موثر بر تدوین راهبرد در سازمانهای رسانه ای تهیه شده است . از آسیب های رایج در هنگام تدوین راهبرد، کم توجهی به متغیرهای تاثیرگذاری است که می تواننـد سمت و سوی این مراحل و خروجی نظام تدوین را تغییر دهند. فنون به کار گرفته شده برای تعیین گزینه های راهبردی، طرز تفکر مدیران ارشد و ساختار قدرت ازجمله متغیرهای مهمی هـستند کـه می توانند تدوین راهبرد را تحت تاثیر قرار دهند. جامعه آماری این پژوهش را استادان دانـشگاهی آشنا با مفهوم راهبرد و مدیران ارشد سازمانهای رسانه ای تشکیل دادهاند. ابزار جمع آوری دادههـا نیز پرسشنامه و مراجعه به اسناد و مدارک بوده است . برای آزمـون روایـی و پایـایی گویـه هـای پرسشنامه از دیدگاههای کارشناسان ، انجام پیش آزمون و همچنین محاسبه آلفای کرونبـاخ (٠/٨٠) استفاده شده است . نتایج به دست آمده نشان می دهد، در سازمانهای رسانه ای، به ترتیب ، سـاختار قدرت و طرز تفکر مدیران ارشد بیشترین تاثیر را بر فرایند تدوین راهبرد دارند و سپس ، مولفه های نحوه پیمایش تحولات محیطی ، روشهای تعیین گزینه هـای راهبـردی و نحـوه تحلیـل تحـولات راهبردی قرار می گیرند.
خلاصه ماشینی:
فنون به کار گرفته شده برای تعیین گزینه های راهبردی، طرز تفکر مدیران ارشد و ساختار قدرت ازجمله متغیرهای مهمی هـستند کـه می توانند تدوین راهبرد را تحت تأثیر قرار دهند.
نتایج به دست آمده نشان می دهد، در سازمانهای رسانه ای، به ترتیب ، سـاختار قدرت و طرز تفکر مدیران ارشد بیشترین تأثیر را بر فرایند تدوین راهبرد دارند و سپس ، مؤلفه های نحوه پیمایش تحولات محیطی ، روشهای تعیین گزینه هـای راهبـردی و نحـوه تحلیـل تحـولات راهبردی قرار می گیرند.
بـر اسـاس نتـایج بـه دسـت آمـده از مطالعات اکتشافی و میدانی ، طرز تفکر مدیران ارشد سازمان، نظـام پیمـایش اطلاعـات، شیوههای تحلیل تحولات محیطی ، چگونگی انتخـاب گزینـه هـای راهبـردی و سـاختار قدرتی که این متغیرها در آن عمل می کنند، از مهم ترین مؤلفه های تأثیرگـذار بـر فراینـد تدوین راهبرد در سازمانهای رسانه ای هستند که در این پژوهش در قالب فرضـیات بـه آزمون گذاشته می شوند.
شیوه پیمایش تحولات راهبردی، فنـون تحلیـل تحـولات راهبردی، نحوه تعیین گزینه های راهبردی، طرز تفکر مدیران ارشد سازمان و ساختار قـدرت مؤسسه از متغیرهایهای مهمی محسوب می شوند که در نقش متغیر مستقل ، فراینـد تـدوین راهبرد در سازمانهای رسانه ای را تحـت تـأثیر قـرار مـی دهنـد.
به این معنی که فنون اسـتفاده شـده بـرای تعیین گزینه های راهبردی تا حد زیادی بر فرایند تدوین راهبرد تأثیرگذار است .
Decision Theory and Analysis ; In Futurics, Strategic Management, Vol. 28 (1), pp.