چکیده:
براساس دیدگاه کنش متقابل نمادین وساخت یابیگیدنز،هویت ،امریسـاخته شـده اسـت کـه برساخته شدن آن دربستریاجتماعیوباتفسیرهای افراد،قابل بررسیاست .درمقاله حاضر،بـا استفاده ازروش اسنادیودرچارچوب این نظریه هابه دگرسازیدرشکل هویـت اجتمـاعیدر دوره پسامدرنیته (که تحت تاثیررسانه هاست )پرداخته واشاره شده است که درشرایط حاصل از نبودقطعیت پسامدرنیته ،هم نقش وساختاررسانه هادچاردگرگونیشده وهم مبـانیمـرتبط بـا هویت اجتماعیتغییریافته است .همچنین دراین فرایند،رسانه هایجمعیباتاکیدبرتنوع وتغییر وکثرت سبک هایاجتماعی،نوعیهویت مصـرفیوسـیال رابـه وجـودآورده انـد.درادامـه ، رویکردیانتقادیبه رسانه مطرح شده است که براساس آن رسانه هاانعطاف پذیریانسان راازاو گرفته واورابه سطح انسانی تک بعدی(مصرف کننده )وبسیارمنفعل تنزل داده اند.
خلاصه ماشینی:
بر این اساس ، هویت اجتمـاعی بـه منزلـه مهـم تـرین و نزدیک ترین رسانه ای تلقی میشود کـه مـیتوانـد حامـل و نمایشـگر تفـاوت و تمـایز گونه های هویتی باشد (ابراهیمی و بهنوئی گدنه ، ١٣٨٧، ص ١٢٩).
رسانه ها با پاسخدهی به حواس انسان ها، در رشد و اعـتلای فرهنگـی و هویـت جمعی آنان ، نقش اساسی دارند و بر شناخت و درک از جهان تأثیر میگذارند، بـه ایـن معنا که آگاهی و ذهنیت مردم نسبت به جهان ، بستگی به محتوایی دارد که از رسـانه هـا دریافت میکنند.
بـا توجـه بـه اهمیتی که بازنمایی رسانه ای در بازتعریف هویت افـراد و گـروه هـای اجتمـاعی در دوره پسامدرن دارد، بررسی چگونگی تفسیر هویت افراد از بازنمایی رسانه ای خود در رسانه هـا مورد توجه این مقاله بوده است .
وی در خصـوص رسـانه هـای الکترونیکی و چاپی نیز معتقد است که رسانه های الکترونیک بویژه تلویزیـون ، در تغییـر و تعدیل هویت ها، فضاهای فرهنگی و جهان فرهنگی مؤثر بوده اند.
رسـانه نه تنها منبعی است که ما میتوانیم بر اسـاس آن تـلاش هـای خودآگاهمـان خـود را در هویت سازی دریافت و جهت دهی کنیم ، بلکه بسترهایی را نیز که بـه واسـطه آنهـا، هـم دیگران ما را درک میکنند و هم ما خود را میشناسـیم ، شـکل مـیدهنـد؛ در حقیقـت ، رسانه ، ما را به واسطه بازنمایی خلق میکند (کلارک ٢، ترجمه شیخ الاسلامی، ١٣٨٧).
In: Dora Capozza & Rupert Brown (eds) Social identity Processes: Trends in theory and research.
Bolin (eds) Youth Culture in Late Modernity, London: Sage.