چکیده:
ماهیت مسابقات ورزشی به گونه ای است که مربیان ورزش در اغلب موارد، پس از مسابقه دچـار هیجان می شوند. این گونه هیجانهای ناشی از خوشحالی یا ناراحتی ، به احتمال بـسیار، تــاثیری مستقیم بر گفتار و بویژه نوع واژههای به کار رفته در مصاحبه های این افراد خواهد داشـت . بـرای مشخص شدن این موضوع در مقاله حاضر، سعی شده است تا ساختار واژگانی مصاحبه های مربیان فوتبال لیگ برتر ایران (دوره نهم (فصل ٨٩-١٣٨٨)) پس از بازی مورد بررسی قرار گیـرد. بـرای دست یافتن به این هدف، ابتدا پیکره زبانی از مصاحبه هر یک از ١٨ مربی لیگ برتر فوتبال، شامل یک مصاحبه پس از برد (کسب نتیجه مناسـب ) و یـک مـصاحبه پـس از باخـت (کـسب نتیجـه نامناسب ) تهیه شد و سپس به کمک روشهای آماری، فراوانـی سـاختارهای زبـانی ایـن مربیـان استخراج شد. با بررسی اطلاعات به دست آمده مشخص شد که مربیـان، اغلـب پـس از بـرد، از واژههایی با بار عاطفی مثبت و پس از باخت از واژههایی با بار عاطفی منفـی اسـتفاده مـی کننـد. ضمن آنکه میزان فرافکنی آنان پس از باخت ، نسبت به شرایط پس از برد بسیار بیشتر است .
خلاصه ماشینی:
بـرای مشخص شدن این موضوع در مقاله حاضر، سعی شده است تا ساختار واژگانی مصاحبه های مربیان فوتبال لیگ برتر ایران (دوره نهم (فصل ٨٩-١٣٨٨)) پس از بازی مورد بررسی قرار گیـرد.
com تاریخ دریافت : ٩٠/٧/٣٠ تجدید نظر: ٩٠/١٠/١٤ پذیرش نهایی : ٩٠/١٢/٢٠ مقدمه در مقاله حاضر، ابتدا به اهداف و اهمیت پژوهش ، مفاهیم و اصطلاحات اشاره می شـود و سپس چارچوب نظری پـژوهش بـا توجـه بـه دو رویکـرد زبـانشناسـی پیکـرهای و روانشناسی زبان مورد بررسی قرار مـی گیـرد.
در حقیقت پژوهش حاضر مبتنی بر این فرضیه است کـه «پیروزی یا شکست می تواند ساختار واژگانی مربیان را به لحاظ بار عـاطفی و فرافکنـی تحت تأثیر قرار دهد.
در نهایت ، با مشخص شدن صورتهایی با بار عـاطفی مثبـت و منفـی و همچنین نمونه هایی از فرافکنی ، تفاوت و مقایسه ساختار واژگانی مربیان پس از کـسب برد و باخت مورد مطالعه قرار گرفت و به صورت جدول و نمودار ارائه شد.
برای تجزیه و تحلیل بهتر دادهها، پیکره مورد نظر، به دو بخش پیکره برد و پیکره باخـت تقـسیم شـده و در هـر بخـش از هـر مصاحبه ، به صورت جداگانه ، به لحاظ برخورداری از بار عاطفی مثبت ، منفی و فرافکنی بررسی شده است .
بنابراین مشاهده مـی شـود کـه ساختار واژگانی زبان مربیان در مصاحبه هـای پـس از بـازی، بـه لحـاظ بـار عـاطفی و فرافکنی متفاوت است و پیروزی یا شکست ، ساختار واژگانی زبان مربیـان را بـه لحـاظ بار عاطفی و فرافکنی تحت تأثیر قرار می دهد.