چکیده:
مقاله حاضر که به شیوه پیمایشی صورت گرفته ، به بررسی رابطـه اسـتفاده از رسـانه هـای نـوین اطلاعاتی و ارتباطی، با برخی از ابعاد هویتی پرداخته است . به این منظور ٤٠٠ نفر از نوجوانـان و جوانان ١٤ تا ٢٩ ساله شهر تبریز، به روش نمونه گیری خوشه ای و تصادفی سیستماتیک به عنـوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. داده های پژوهش با استفاده از روش های آماری همبستگی و آزمـون t مورد پردازش قرار گرفت . نتایج نشان داد که بین استفاده از پایگاه های اینترنتی و ماهواره با هویت فردی و هویت جهانی، رابطه مثبت و با هویت ملی و دینی، رابطه منفی وجود دارد. بین استفاده از تلفن همراه و هویت فردی، رابطه مثبت و بین استفاده از تلفـن همـراه و هویـت دینـی، قـومی و خانوادگی رابطه منفی دیده میشود؛ همچنین بین استفاده از لوح فشرده و لوح ویدئویی با هویـت ملی رابطه منفی و با هویت جهانی رابطه مثبت وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
بنابراین هدف مقاله ، دستیابی به پاسخ مناسب به ایـن پرسـش و مسـئله اصـلی اسـت کـه رسانه های نوپدید عصر حاضر، اغلب زمینـه سـاز و مـروج چـه نـوع الگـو و صـورتبندی هویتی هستند؟ به سخنی دیگر، بهره منـدی از رسـانه هـای نـوین ارتبـاطی و قابلیـت هـای مختلف آن ، چه رابطه ای با ابعاد و سطوح مختلف هویتی در نوجوانان و جوانان دارد؟ مبانی نظری هویت پاسخی است که به پرسش «من کیستم ؟» داده میشود.
جدول ٣ـ نتایج آزمون همبستگی بین میزان استفاده از فناوریهای نوین ارتباطی و ابعاد هویت فناوریهای ارتباطی ابعاد هویت ضرایب فردی ملی دینی قومی خانوادگی جنسیتی جهانی سایت های ضریب همبستگی 0/19 -0/14 -0/18 0/05 -0/05 0/01 0/09 اینترنتی سطح معناداری 0/00 0/00 0/00 0/33 0/27 0/72 0/04 شبکه های ضریب همبستگی 0/11 -0/28 -0/26 -0/00 -0/03 0/04 0/12 ماهواره ای سطح معناداری 0/01 0/00 0/00 0/88 0/44 0/35 0/04 تلفن ها ضریب همبستگی 0/17 -0/07 -0/11 -0/14 -0/12 -0/04 0/02 مره سطح معناداری 0/00 0/17 0/02 0/00 0/01 0/42 0/57 لوح فشرده و ضریب همبستگی -0/01 -0/15 -0/06 -0/06 -0/02 -0/03 0/11 لوح ویدئویی دیجیتال سطح معناداری 0/76 0/00 0/21 0/21 0/59 0/51 0/01 نتایج آزمون t برای مقایسه میانگین ابعاد هویتی نشـان مـیدهـد کـه میـانگین هویـت فردی در بین افراد استفاده کننده از اینترنت ، ماهواره ، تلفـن همـراه و لـوح فشـرده و لـوح ویدئویی نسبت به دیگران به طور معناداری بیشتر است و این حکایت از رابطه مثبت ایـن وسایل ارتباطی با سازه هویت فردی دارد.