چکیده:
فراگیرشدن پیامک و استقبال روزافزون از این رسانه در جهان ، بستر مناسبی را برای تبلیغ کالاها و خدمات و ایجاد رابطه مستقیم بازاریابان و مصرف کنندگان نهایی، بدون محدودیت هـای زمـانی و مکانی فراهم آورده است . از این رو، پژوهش حاضر، با هدف افزایش ارزش تبلیغـی و اثربخشـی این رسانه نوین تبلیغاتی، به دنبال شناسایی عوامل کاهش دهنده آزاردهندگی پیامـک هـای تبلیغـی برای کاربران تلفن همراه بوده است . برای این منظور، مدلی متشکل از چهار عامل موثر بر کـاهش آزاردهندگی پیامک های تبلیغاتی: ربط شخصی، اعتبار منبع ، کسب اجازه و تواتر ارسـال ، طراحـی شده است . این پژوهش به روش آزمایشی و از طریـق ارسـال پیامـک و پیمـایش از ٢٤٠ نفـر از کاربران تلفن همراه در ایران انجام گرفته است . نتایج بیانگر آن است که به غیر از تواتر ارسال ، سه عامل دیگر یعنی ربط شخصی، کسب اجازه و اعتبار منبع تاثیر قابل توجهی بر کاهش آزاردهندگی پیامک های تبلیغاتی دارند. همچنین میزان ارزش تبلیغی پیامک هـای تبلیغـاتی از دیـدگاه کـاربران پایین است .
خلاصه ماشینی:
تبلیغات پیامکی و ارزش تبلیغی آن * فریده افشانی ، دکتر محمدعلی حکیم آرا * چکیده فراگیرشدن پیامک و استقبال روزافزون از این رسانه در جهان ، بستر مناسبی را برای تبلیغ کالاها و خدمات و ایجاد رابطه مستقیم بازاریابان و مصرف کنندگان نهایی، بدون محدودیت هـای زمـانی و مکانی فراهم آورده است .
برای این منظور، مدلی متشکل از چهار عامل مؤثر بر کـاهش آزاردهندگی پیامک های تبلیغاتی: ربط شخصی، اعتبار منبع ، کسب اجازه و تواتر ارسـال ، طراحـی شده است .
بر پایه مطالعات پیشین و مدل های مطرح شده در زمینه ارزش تبلیغـی و نگرش نسبت به تبلیغات برخط ، چهار متغیر اعتبار منبع ١، کسب اجـازه ٢، مربـوط بـودن (ربط شخصی ٣ پیام ) و تواتر ارسال ٤ (قرارگیری در معرض پیام ) به عنوان عوامـل مـؤثر بر کاهش آزاردهندگی برگزیده شدند.
جدول ٢ـ نتایج بررسی پایایی گویه ها متغیر تعداد گویه ها میانگین میانگین واریانس استخراج شده ١ پایایی مقیاس ٢ آلفای کرونباخ آزاردهندگی 8 32/02 0/64 0/64 0/831 ارزش تبلیغی 5 16/07 0/60 0/88 0/835 ربط شخصی 3 10/11 0/81 0/92 0/884 اعتبار منبع 3 11/34 0/86 0/95 0/921 کسب اجازه 3 8/72 0/71 0/88 0/800 تواتر ارسال 1 4/77 1 1 1 در پژوهش حاضر، برای داده پردازی از مدل معادلات ساختاری و نرم افزار ٢ pls٣ که مبتنی بر روش حداقل مربعات جزئی و واریانس محور است ، اسـتفاده شـده اسـت .
SMS advertising , permission and consumer: A Study, Business Process Management Journal, Vol. 13, ISSUE 6, pp.