چکیده:
مطالعه حاضر در پی بررسی میزان گرایش به مصرف کالاهای خارجی و عوامل موثر بر آن با تاکیـد بر رسانه است . برای این منظور، متغیرهای مصرف رسانه ای، ارزش مادی، رقابت منزلتی، نارضایتی از زندگی و پایبندی دینی به عنوان عوامل اجتماعی و متغیر تناسب نداشتن قیمت کالاهـای ایرانـی بـا کیفیت به عنوان عامل اقتصادی موثر بر «گرایش به مصرف کالای خارجی» وارد تحلیل شده اند. مطالعه با روش پیمایشی و با حجم نمونه ٣٥٨ نفر صورت گرفته است . بر اساس نتایج ، مـردان و افراد مجرد نسبت به زنان و افراد متاهل گرایش بیشتری به مصرف کالاهای خارجی دارند. همچنـین متغیرهای میزان مصرف رسانه ای، ارزش مادی، رقابت منزلتی و تناسب نداشتن قیمت کالاهای ایرانی با کیفیت آن ، دارای اثر افزایشی بر گرایش به کالاهای خارجی هستند؛ در حالی که متغیرهای پایبندی دینی و نارضایتی از زندگی، اثر منفی و معناداری بر گرایش به کالاهای خارجی میگذارند.
خلاصه ماشینی:
برای این منظور، متغیرهای مصرف رسانه ای، ارزش مادی، رقابت منزلتی، نارضایتی از زندگی و پایبندی دینی به عنوان عوامل اجتماعی و متغیر تناسب نداشتن قیمت کالاهـای ایرانـی بـا کیفیت به عنوان عامل اقتصادی مؤثر بر «گرایش به مصرف کالای خارجی» وارد تحلیل شده اند.
جدول ٤ـ مقایسه میانگین گرایش به کالاهای خارجی بر حسب وضعیت تأهل (درصد) متغیر میانگین f سطح معناداری مجرد 55/96 متأهل 45/29 16/25 0/000 مجرد یک بار ازدواج کرده 46/51 برای بررسی رابطه بین سن ، تحصیلات و درآمد با «گرایش بـه کالاهـای خـارجی» از آزمون پیرسون استفاده شد.
جدول ٦ـ نتایج رگرسیون گرایش به کالاهای خارجی بر متغیرهای مستقل و پیشینه ای ضرایب مدل اول مدل دوم متغیرهای مستقل استاندارد رگرسیون (beta) t Sig ضرایب استاندارد رگرسیون (beta) t Sig مصرف رسانه ای 0/279 5/866 0/000 0/201 4/115 0/000 ارزش مادی 0/160 3/127 0/002 0/191 3/697 0/000 رقابت منزلتی 0/172 3/455 0/001 0/117 2/315 0/021 نارضایتی از زندگی -0/122 -2/577 0/010 -0/069 -1/389 0/166 پایبندی دینی -0/271 -5/782 0/000 -0/185 -3/632 0/000 تناســب نداشــتن قیمــت کالاهای ایرانی با کیفیت 0/121 2/600 0/010 0/141 3/025 0/003 جنسیت (زن =١) -0/017 -0/324 0/746 تأهل (متأهل =١) -0/084 -1/498 0/135 تحصیلات 0/095 1/804 0/072 درآمد 0/205 4/004 0/000 سن -0/108 -1/911 0/057 نتــــایج تحلیــــل F 23/451 16/598 واریانس sig 0/000 0/000 R 0/547 0/618 ضریب تعیین (R٢) 0/300 0/382 ضریب تعیین تعدیل شده 0/287 0/359 به منظور بررسی بیشتر در خصوص تأثیر رسانه بر «گرایش بـه کالاهـای خـارجی»، رابطه استفاده از انواع رسـانه و «گـرایش بـه کالاهـای خـارجی» بـا اسـتفاده از تحلیـل رگرسیون چندمتغیری مورد سنجش قرار گرفته است .