چکیده:
هدف پژوهش حاضر بنیاد پداگوژی بازیهای بومی و محلی ایرانی و اهمیت آنها در گسترش ابعاد جسمانی و روانی دانشآموزان دوره تحصیلی ابتدایی بوده است. روش تحقیق نیمه تجربی و جامعه آماری کلیه دانشآموزان دوره تحصیلی مقطع ابتدایی سراسر کشور را در برمی گیرند. نمونه آماری بهصورت خوشهای دومرحلهای و تصادفی ساده انتخاب شده است. در هر استان نیز, اعضای اصلی تیم بازیهای بومی و محلی آن استان و مجموعا ۱۴۴ نفر مورد بررسی قرار گرفتهاند. اطلاعات مربوط به آمادگی جسمانی توسط آزمونهای مربوطه و ابزار جمعآوری اطلاعات در بخش ویژگیهای روانیء پرسشنامه محققساخته بود که روایی صوری و محتوایی آن توسط گروهی از اساتید صاحبنظر دانشگاهی بررسی و تایید شد. برای محاسبه پایایی پرسشنامه از روش آلفا کرونباخ استفاده شد (۰/۸۶). بازیهای بومی و محلی به مدت هشت هفته و هفتهای سه جلسه. طبق دستورالعمل اجرا گردید. رکورد آزمونهای آمادگی جسمانی و ویژگیهای روانی هریک از بازیکنان پیش و پس از دوره تمرین مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق تاثیر مثبت بازیهای بومی و محلی بر ابساد مختلف جسمانی و روانی کودکان را نشان داد بهنحوی که این بازیها میتواندد بهعنوان ابزار تربیتی ارزندهای در رشد همهجانبه کودکان نقش مهمی را ایفا نمایند.
The goal of present paper is investigating Iranian traditional games pedagogy and their importance in improving psychological and physical aspects of elementary school students. Samples either by clusters in two stages or simple random. The members of this research are 144 persons; in each state were chosen as statistical samples for this study. All the information about their physical preparedness was gathered by related tests and their psychological preparedness were examined by special tools which are specified for gathering such information according to the questionnaire; however their precisions and contents were studied and confirmed by a group of connoisseur professors of the university. For investigating about the perpetuity of the questionnaire; we used the Alpha Chronbach (0.86). According to the guidelines; traditional games were held in 8 weeks and three times a week. For each player; we had to establish a record for physical preparedness and psychological traits both before and after the exercise sessions. Then we review and analyze them. For analyzing the data we used descriptive and deductive statistics. The positive impact of research results on various aspects of traditional games children showed physical and mental. Therefore, traditional games can be valuable as an educational tool in the comprehensive development of children can play an important role
خلاصه ماشینی:
" ﻃﺎﻫﺮه ﻣﻈﻠﻮﻣﻲ ﺳﺎدات )5731(، ﺗﺤﻘﻴﻘﻲ ﭘﻴﺮاﻣﻮن اراﺋـﻪ ﻳـﻚ ﭼﻬـﺎرﭼﻮب ﻧﻈـﺮی در ﺧـﺼﻮص اﺻﻮل و ﻣﻌﻴﺎرﻫﺎی اﻧﺘﺨﺎب ﻣﺤﺘﻮی درس ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺑﺪﻧﻲ ﺑﺮاﺳﺎس ﺗﺠﺮﺑﻴﺎت ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﺣﺮﻛﺘﻲ در ﻣﻘﻄﻊ دﺑﺴﺘﺎن )از دﻳﺪﮔﺎه ﻣﺘﺨﺼﺼﺎن، ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن و ﻣﻌﻠﻤﺎن ﺗﺮﺑﻴـﺖ ﺑـﺪﻧﻲ در ﺷـﻬﺮ ﺗﻬـﺮان(، اﻧﺠـﺎم داده ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻣﺸﺎوره ﺷﻐﻠﻲ و ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ/ دوره ﭘﻨﺠﻢ/ ﺷﻤﺎره 41/ ﺑﻬﺎر 2931 07 ﺑﻨﻴﺎد ﭘﺪاﮔﻮژی ﺑﺎزیﻫﺎی ﺑﻮﻣﻲ و ﻣﺤﻠﻲ اﻳﺮاﻧﻲ و اﻫﻤﻴﺖ آنﻫﺎ در ﮔﺴﺘﺮش اﺑﻌﺎد ﺟﺴﻤﺎﻧﻲ...
ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ رﻛﻮرد آزﻣﻮنﻫﺎی دﺧﺘﺮان وﭘﺴﺮان ﺳﻄﺢ ﻣﻌﻨﻲ داری ﺗﻔﺎوت ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﮔﺮوه آزﻣﻮن Z 4/0 دﺧﺘﺮان 891/0 682/1- ﻛﺸﺶ ﺑﺎرﻓﻴﻜﺲ 0 ﭘﺴﺮان ﭘﺮش ﺟﻔﺖ 5/2 دﺧﺘﺮان 816/0 894/0- ﺑﺪون دورﺧﻴﺰ 4/2 ﭘﺴﺮان 3/0 دﺧﺘﺮان 874/0 907/0- دراز وﻧﺸﺴﺖ 0 ﭘﺴﺮان 2/0- دﺧﺘﺮان 200/0 240/3- دو 9×4 ﻣﺘﺮ ﭼﺎﺑﻜﻲ 3/0- ﭘﺴﺮان 3/0- دﺧﺘﺮان 859/0 250/0- دو 54 ﻣﺘﺮ ﺳﺮﻋﺖ 13/0- ﭘﺴﺮان 88/0- دﺧﺘﺮان 800/0 266/3- دو 045 ﻣﺘﺮ 66/1- ﭘﺴﺮان - ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺑﺎزیﻫﺎی ﺑﻮﻣﻲ و ﻣﺤﻠﻲ ﺑﺮ رﻛﻮرد آﻣﺎدﮔﻲ ﺟﺴﻤﺎﻧﻲ داﻧﺶآﻣـﻮزان ﻣﻨـﺎﻃﻖ ﻣﺨﺘﻠـﻒ ﻛﺸﻮر از آزﻣﻮن ﻛﺮوﺳﻜﺎل واﻟﻴﺲ ﺟﻬﺖ ﺑﺮرﺳﻲ ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﻲدار ﺑﻴﻦ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ رﻛـﻮرد آزﻣـﻮنﻫـﺎ در ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻛﺸﻮر اﺳﺘﻔﺎده ﮔﺮدﻳﺪ.
ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ رﻛﻮرد آزﻣﻮنﻫﺎ در ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻛﺸﻮر ﺳﻄﺢ ﻣﻌﻨﻲ داری درﺟﻪ آزادی ﻣﻘﺪار ﻛﺎی- اﺳﻜﻮر آزﻣﻮن 203/0 4 758/4 ﻛﺸﺶ ﺑﺎرﻓﻴﻜﺲ 1000/0 4 879/23 ﭘﺮش ﺟﻔﺖ ﺑﺪون دورﺧﻴﺰ 1000/0 4 131/43 دراز وﻧﺸﺴﺖ 1000/0 4 850/03 دو 9×4 ﻣﺘﺮ ﭼﺎﺑﻜﻲ 1000/0 4 739/52 دو 54 ﻣﺘﺮ ﺳﺮﻋﺖ 1000/0 4 840/72 دو 045 ﻣﺘﺮ - ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ آﻣﺎدﮔﻲ ﺟﺴﻤﺎﻧﻲ دﺧﺘﺮان داﻧﺶآﻣﻮز ﺑﺎ رﻛﻮرد اﺳﺘﺎﻧﺪارد از آزﻣﻮن tﻧﻤﻮﻧﻪﻫﺎی ﻣﺴﺘﻘﻞ ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻣﺸﺎوره ﺷﻐﻠﻲ و ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ/ دوره ﭘﻨﺠﻢ/ ﺷﻤﺎره 41/ ﺑﻬﺎر 2931 47 ﺑﻨﻴﺎد ﭘﺪاﮔﻮژی ﺑﺎزیﻫﺎی ﺑﻮﻣﻲ و ﻣﺤﻠﻲ اﻳﺮاﻧﻲ و اﻫﻤﻴﺖ آنﻫﺎ در ﮔﺴﺘﺮش اﺑﻌﺎد ﺟﺴﻤﺎﻧﻲ..."