چکیده:
گذشته همان چیزی است،که اتفاق افتاده یعنی مردمان دست به کار زندگی بودهاند. خشکسالیها رخ داده، ارتشها جنگیده، ابزار های جدید اختراع شده و دانشهای نوین کشف شدهاند. این رخدادها اخبار و آثاری از خود به جای گذارده که موجب ارج گذاری ما به رسوم و آیین های بشریست. در این نوشتار مناسبتها و آیینهای جمعی نزد مردم ایرانی تبار به مثابه یک پدیده اجتماعی مورد بازشناسی و معرفی قرار گرفته و مقصد تحقیق رسیدن به تحلیل جهت مندی های کلان و مشترک این آیین ها و رسوم می باشد. روش تحقیق در این مقاله تاویل گرایی است. به نظر میرسد پیروی مطلق از روش های تجربه گرایانه و یا منطق ریاضی از توان روشی کافی برای شناخت، بررسی و تبیین موضوعات انسانی به ویژه مراسم و مناسبتها برخوردار نبوده، بلکه فهم روشی در امر اجتماعی میتواند با مطالعه و بیان طیفی از ساختهای معرفتی، روش تحقیق مناسبتری در علوم انسانی به ویژه در تحلیلهای فلسفی باشد.با مطالعه گسترهی مراسم قومی ایرانیان، به نظر میرسد این آیینها وجهه شادمانی جمعی داشته و وابسته به رخدادهای طبیعی است.
خلاصه ماشینی:
"در یکی از قابل توجه ترین اسناد سیاسی- اجتماعی اسلامی و خصوصا مذهب شیعی آن، علی بن ابیطالب (علیه السلام ) در مقام حکمرانی در فرمانی که مالک بن حارث اشتر نخعی از یاران خود را به حکمروایی مصر منصوب کرد و در بخش هایی از این نوشته دیدگاه های حکمروایی اسلامی نسبت به آیینهای ملی شهروندانش را به این شرح بیان می کند: سنت نیکویی را که بزرگان این امتبه آن عمل کردهاند و رعیتبر آن سنتبهنظام آمده و حالش نیکو شده است، مشکن و سنتی میاور که به سنتهای نیکویگذشته زیان رساند، آنگاه پاداش نیک، بهره کسانی شود که آن سنتهای نیکو نهادهاند و گناه بر تو ماند که آنها را شکستهای.
اقتباس از کتاب راهنمای زمان جشنهای ملی ایران 1 و مطابقت با نظر استادان ایرانشناس 2 و حتی تطبیق تقویم گوگل برای آیین های ایرانی 3 که نام و زمان جشنها و گردهماییها بر اساس گاهشماری ملی ایران آورده شده، نشان میدهد که شمار جشنهای شناخته شده و یا فراموششدهای که در متون و منابع ایرانی به آنها اشاره رفته بسیار بیشتر از تعداد متداول شناخته شده فعلی آن است.
به این روش تا جایی که منحصرا میان اقوام و اقلیتها تداول داشته باشد، ایرادی وارد نیست، اما استفاده از تقویمهای محلی و قومی برای برگزاری مراسم ملی به نظر استادان ایرانشناس نادرست است 4 و آنان تأکید دارند که زمان درست جشنهای ملی میباید بر اساس گاهشماری ملی باشد."