چکیده:
هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه ی بین عدالت سازمانی و تعهد سازمانی با رضایت شغلی در بین معلمان مدارس استثنایی شهرستان بندرعباس می باشد. جامعه آماری این تحقیق را تمامی معلمان شاغل در مدارس استثنایی شهرستان بندرعباس در سال تحصیلی 89-1388 (138 نفر) تشکیل می دهد که از این میان تعداد 100 نفر بر اساس فرمول کرجسی و مورگان به عنوان حجم نمونه به روش تصادفی ساده انتخاب شده اند.
این بررسی به روش توصیفی از نوع همبستگی صورت گرفته و جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه عدالت سازمانی(مورمن،1991)، تعهد سازمانی(آلن و مایر،1990) و رضایت شغلی(زالی،1384) بهره گرفته شده است و برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و ضریب رگرسیون چندگانه استفاده شده است و نتایج حاصل به شرح زیر می باشد:
بین عدالت سازمانی و رضایت شغلی رابطه ای معنی دار وجود دارد. مولفه های عدالت سازمانی با رضایت شغلی دارای رابطه ای معنی دار هستند و از این مولفه ها، تنها عدالت رویه ای قادر به پیش بینی رضایت شغلی می باشد. و از طرف دیگر متغیر تعهد سازمانی قادر به پیش بینی رضایت شغلی نمی باشد. از مولفه های تعهد سازمانی، تنها تعهد عاطفی قادر به پیش بینی رضایت شغلی می باشد.
The goal of this study is to find the out the relationship between organizational justice and organizational Commitment with Job satisfaction among exceptional schools teachers of Bandar Abbas.
The statistical population of this research includes all teachers in Bandar Abbas city in exceptional schools، in 2009-2010 academic Years، which were 138 persons، Using Morgan table، and 100 teachers as sample size through simple random sampling method was selected.
The research method was descriptive–correlation. Data gathering was done through Moorman questionnaire for organizational justice and Allen & Meyer questionnaire for organizational Commitment، and Zali’s Job satisfaction questionnaire. For analyzing the data، descriptive and inferential statistics were used. Pearson’s correlation coefficient and multivariate regression were used. The results showed that there is significant difference between organizational indexes and job satisfaction. The organizational Commitment cannot predict the job satisfaction. Among the organizational indexes only the emotional commitment can predict the job satisfaction.
خلاصه ماشینی:
"موضوع این پژوهش از این جهت مورد توجه قرار می گیرد که با سنجش میزان عدالت سازمانی و تعهد سازمانی با رضایت شغلی و بررسی آن در بین معلمان در پی یافتن نتایج مفید و ارزشمند و نیز در صدد یافتن عوامل مداخله گر در این زمینه ها بوده تا از آن طریق کیفیت کار و سطح آموزش مدارس را ارتقاء بخشیده و با ارائه راهکارهای صحیح در مورد نحوه برخورد مناسب با معلمان باعث افزایش راندمان و رضایت شغلی آنها گردد و از طرفی عدالت اقتضا می کند که یک رشد همه جانبه و همگانی برای افراد سازمان لحاظ شود تا هیچ کس در یک حد نماند و زمینه شکوفایی استعدادها فراهم شود و با یکنواختی و کسالت آوری شغل مبارزه شود.
از آنجایی که اعتقاد بر این است که بایستی بین تمامی آنها رابطه ای معنی دار وجود داشته باشد، باید این پژوهش را در ابعاد وسیعتر و در جاهای دیگر نیز انجام داد تا دلایل این امر مشخص گردد و به مسئولان و مدیران آموزشی توصیه می شود که در راستای حفظ و افزایش رضایت شغلی به تعهد عاطفی و دیگر مولفه های تعهد سازمانی توجه ویژه داشته باشند و اقداماتی را انجام دهند که تامیین کننده رضایت شغلی معلمان در سایه توجه به آن مولفه ها باشد."