چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی ساختار عاملی نسخه فارسی مجموعه آزمونهای استعداد چند بعدی (MAB) در جامعه دانشجویان بود. ابتدا MAB به زبان فارسی ترجمه شد. سپس به زبان انگلیسی برگردانده شد و با نسخه اصلی جهت شناسایی و اصلاح شکاف های بین نسخه ترجمه شده و نسخه اصلی مقایسه شد. در نهایت پس از مطالعه مقدماتی و رفع اشکالات، آزمون نهایی بر دانشجویان گروه نمونه شامل315 نفر از دانشجویان علوم انسانی و پایه دانشگاه پیام نور مرکز تبریز اجرا شد. در این پژوهش، تحلیل عاملی تاییدی و همچنین تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از روش مولفه های اصلی و چرخش واریماکس بر روی 10 خرده آزمون MAB اجرا شد. بررسی نمودار اسکری کتل و تحلیل موازی هورن حاکی از آن بود که راه حل دو عاملی مناسب است. نتایج به وضوح دو عامل را نشان دادند. عامل اول 24/41% و عامل دوم در حدود 98/14% واریانس مجموعه آزمونها را تبیین میکردند. همانند مقیاس اصلی، این عوامل بر اساس محتوای غالب آزمونها، مقیاس عملی و کلامی نامگذاری شدند
The purpose of the present research was to investigate the factorial structure of Persian version of the Multidimensional Aptitude Battery (MAB) in students’ population.First، the subtests were translated into Farsi. Then، it was retranslated into English and compared with the original version to find and correct the gaps between the translated version and the original version. Finally، after the pilot study and resolving the mistakes، the final subtests were carried out for sample group consisting of 315 students studying in Humanities and basic Sciences in Tabriz Payame Noor University.In this study، Confirmatory Factor Analysis (CFA) and also Exploratory Factor Analysis (EFA) were conducted on the 10 subtests of the MAB، using a Principal Component Analysis، with Varimax Rotation. Cattell’s scree plot and Horn’s parallel analysis indicated the two factor solutions. The results showed the two factors clearly. The first factor accounted for 41.24 % and the second factor about 14.98 % of the variance in the subtests set. As the original scale، these factors were called Performance and Verbal scales، according to subtests contents.
خلاصه ماشینی:
"ساختار عاملی مجموعه آزمونهای استعداد چند بعدی (MAB) دکتر اکبر رضائی 1 چکیده واژگان کلیدی: - استادیار دانشگاه پیام نور- گروه علمی روانشناسی مقدمه امروزه آزمون وکسلر 1 به عنوان ابزارهای دقیق و معتبر برای سنجش هوش کلی از سوی روانشناسان پذیرفته شده و به صورت گستردهای مورد استفاده قرار میگیرد (کوهن 2 ، سوردلیک 3 و فلیپس 4 ، 1996؛ پاشا شریفی، 1385).
echsler - ohen 2- - Swerdlik - Phillips - Jackson - Multidimensional Aptitude Battery (MAB) - Wechsler Adult Intelligence Scale- Revised (WAIS-R) - Krieshok - Harrington - Murphy - David shofer اگرچه جکسون (1984) نامهای مشابه مقیاسهای WAIS-R را حفظ کرده است.
پایایی مجموعه آزمونهای استعداد چند بعدی: جکسون (2003) پایایی نمرات هر کدام از خرده آزمونها را در کتابچه راهنمای آزمون برای نمونه 230 نفری از مردان و 285 نفری از دختران نوجوان در دامنهای از 72/0 تا 98/0 و پایایی نمرههای مقیاسهای کلامی، عملی و کل مقیاس در دامنهای از 94/0 تا 98/0 گزارش کرده است.
جدول 6 بارهای عاملی خرده آزمونهای MAB پس از چرخش واریماکس مقیاسها مؤلفهها 1 2 مقیاس عملی الحاق قطعات 795/0 110/0 تجسم دیداری 775/0 073/0 تنظیم تصاویر 663/0 158/0 محاسبه 628/0 229/0 نماد ارقام 557/0 199/0 تکمیل تصاویر 544/0 460/0 مقیاس کلامی واژگان 111/0 829/0 شباهت ها 137/0 799/0 درک و فهم 205/0 768/0 اطلاعات عمومی 273/0 736/0 روش استخراج: تحلیل مؤلفه اصلی روش چرخش: واریماکس با نرمال سازی کایزر همانطور که جدول 6 نشان میدهد در فضای چرخش داده شده چهار خرده آزمون با هم یک خوشه و 6 خرده آزمون نیز خوشه دیگری را تشکیل میدهند."