چکیده:
چکیده قرارداد پخش ورزشی، قراردادی است که به موجب آن، باشگاه و/یا سازمان ادارهکننده یک ورزش، حق پخش برنامههای ورزشی خود را به صورت زنده از طریق رادیو و تلویزیون به سازمان یا شرکتی که در این حوزه تخصص دارد، واگذار کرده، در قبال آن، پول یا خدمات دارای ارزش اقتصادی دریافت میکند. دولتی بودن رادیو و تلویزیون از یک سو و ارتباط برخی از رویدادهای ورزشی با فرهنگ و ارزشهای عمومی از سوی دیگر، شناسایی حق پخش برای متصدیان حق پخش و نحوه حمایت از آن را بهویژه در کشورهای در حال توسعه، در ابهام قرار داده است. این مقاله تلاش دارد تا پس از بررسی تطبیقی ویژگیها، مفهوم و مبانی حق پخش و واگذاری آن، به ارائه راهکار در حقوق کشورمان بپردازد. در این مقاله، اثبات میشود که شناسایی حق پخش برای باشگاههای ورزشی، منافاتی با مقررات خاص راجع به صدا و سیما نداشته، با توجه به حرفهای شدن بسیاری از شاخههای ورزش و پخش ورزشی در کشورمان، شناسایی چنین حقی ضروری به نظر میرسد. * نویسنده مسؤول مقاله:: ............................................................... ............... m_elsan@sbu.ac.ir E-mail:
خلاصه ماشینی:
"doctrine of commercial misappropriation در انگلیس ، با وجود این که در برابر شناسایی رویـدادهای ورزشـی بـه عنـوان مـال، مقاومت شدیدی دیده می شود و رویه قضایی حـق قابـل انتقـالی در چنـین مـواردی بـه رســمیت نشــناخته اســت [٥]، در عــین حــال، از تحلیــل بــدیعی بــرای ذیحــق شــناختن باشگاههای ورزشی استفاده مـی شـود؛ بـه ایـن نحـو کـه چـون زمـین هـای ورزشـی و باشگاه ها خصوصی هسـتند، بنـابراین شـرکت هـای رادیوــ تلویزیـونی بـرای ورود بـه زمین ها و باشگاهها و به تبع آن برای داخل کردن تجهیزات خود جهـت ضـبط و پخـش ، به مجوز مالک زمین یا باشگاه نیاز دارند.
در اکثر کشورهای اتحادیه اروپا، اغلب رویکرد مختلط در پیش گرفته می شود؛ بـدین معنا که چون در مسابقاتی که در سطح اتحادیه برگزار می شود، رعایـت مقـررات آمـره راجع به رقابت ضرورت دارد، باشگاهها یا فدراسیونهای فوتبـال نمـی تواننـد بـرخلاف مقرراتی که از سوی پارلمان اروپا یا یوفا اعلام مـی شـود، اقـدام بـه انعقـاد قـرارداد بـا شرکت های پخـش رادیـو و تلویزیـونی کننـد؛ امـا در درون کشـورها و در مسـابقات و لیگ های داخلی ، فدراسیونها و باشگاهها آزاد هستند کـه در حـدود قـوانین موجـود بـر نحوه واگذاری حق پخش رادیو و تلویزیونی توافق کنند.
در صورتی که در آینده، بحث خصوصی سازی فعالیت های پخـش سـازمان صـدا و سیما تحقق یابد، پخش آن دسته از مسابقات و رویدادهای ورزشی که به طـور مسـتقیم در فرهنـگ و روابـط اجتمـاعی نفـوذ و تـأثیر دارد، ماننـد مسـابقه فوتبـال اسـتقلال و یروزی (شهرآورد تهران )، مسابقات رسمی و مهم تیم ملی فوتبال کشورمان ، کشتی هـا و وزنه برداریهای مهم و موارد مشابه ، باید از شمول روابط کاملا تجاری خـارج شـده، بر مبنای علایق عمومی از طریق شبکه های دولتی برای عموم مردم پخش شود."