چکیده:
هدف پژوهش حاضر تحلیل میزان توجه کتاب های درسی دوره ابتدایی و راهنمایی به فرهنگ ایثار و شهادت است. روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا با رویکرد کاربردی است. جامعه پژوهش شامل 4 عنوان با 24 جلد کتاب بوده که در سال 1387 چاپ شده و تمام آنها به عنوان نمونه انتخاب شده اند. ابزار اندازه گیری چک لیست تحلیل محتوای محقق ساخته بوده و نتایج پژوهش با استفاده از شاخص های آمار توصیفی مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش بیانگر آن است که 1- در مجموع 1230 مرتبه به محورها و مولفه های مفهومی مرتبط با فرهنگ ایثار و شهادت توجه شده است. میزان آن در کتابهای فارسی، هدیه های آسمانی، اجتماعی و تاریخ به ترتیب 626، 230، 287 و 87 مرتبه بوده است. 2- بیشترین توجه به محور ایثار، در کلاس دوم راهنمایی و کتاب فارسی دوم راهنمایی شده و کمترین توجه به محور سایر اصطلاحات، در کلاس دوم ابتدایی و کتاب های تاریخ اول و دوم راهنمایی شده است.
The main of this research is to shed light on the extent the textbooks in general education focus on the concepts of sacrifice and martyrdom. The methodology used in this study is descriptive and content analysis in an applied approach. The sample consisted of four titles with 24 volumes published in the solar year 1378. The instrument used in the study was a checklist developed by the researcher and the results were analyzed using descriptive statistics. The findings revealed that firstly، 1230 times the parameters of martyrdom and sacrifice were mentioned. The number of repetition in Farsi books، heavenly gifts، social teachings، and history were 626، 230، 287، and 87، respectively. Secondly، the most focus on the concept of sacrifice is seen in the second year of guidance school، and the least attention is in the second year of elementary school، the history book of the first and second year of guidance school
خلاصه ماشینی:
نتایج بررسی سؤال دوم پژوهش: به چه میزان در محتوای کتابهای درسی هدیههای آسمانی (فرهنگ اسلامی و تعلیمات دینی) پایههای مختلف دورۀ ابتدایی و راهنمایی به مفاهیم مرتبط با فرهنگ ایثار و شهادت توجه شده است؟ بر اساس نتایج جدولهای شمارۀ چهار، پنج و ده: مجموع فراوانی مؤلفههای تحلیل شده در کتابهای دینی ابتدایی و راهنمایی 230 مورد میباشد که برابر 7/18 درصد از کل فراوانیهای تحلیل شده است.
نتایج تحلیل محتوای کتابهای درسی دینی دورههای ابتدایی و راهنمایی به لحاظ توجه به مفاهیم مرتبط با فرهنگ ایثار و شهادت بر حسب محورها {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} 3−3.
نتایج بررسی سؤال سوم پژوهش: به چه میزان در محتوای کتابهای درسی تعلیمات اجتماعی پایههای مختلف دورۀ ابتدایی و راهنمایی به مفاهیم مرتبط با فرهنگ ایثار و شهادت توجه شده است؟ بر اساس نتایج جدولهای شمارۀ شش، هفت و ده: مجموع فراوانی مؤلفههای تحلیل شده در کتابهای اجتماعی ابتدایی و راهنمایی 287 مورد میباشد که برابر 3/23 درصد از کل فراوانیهای تحلیل شده است.
نتایج تحلیل محتوای کتابهای درسی اجتماعی دورههای ابتدایی و راهنمایی به لحاظ توجه به مفاهیم مرتبط با فرهنگ ایثار و شهادت بر حسب محورها {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} 3−4.
نتایج تحلیل محتوای کتابهای درسی تاریخ دورههای ابتدایی و راهنمایی به لحاظ توجه هر کتاب به مفاهیم مرتبط با فرهنگ ایثار و شهادت {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول 9.
نتایج تحلیل محتوای کتابهای درسی تاریخ دورههای ابتدایی و راهنمایی به لحاظ توجه به مفاهیم مرتبط با فرهنگ ایثار و شهادت بر حسب محورها {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} 3−5.