چکیده:
هدف پژوهش تعیین رابطه بین پنج عامل بزرگ شخصیت با شیوه فرزندپروری مادران کودکان دچار نقص توجه و بیش فعالی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری مادران 47 دانش آموز (29 پسر و 18 دختر) دچار نقص توجه و بیش فعالی و نمونه بود که در سال 1390، به درمانگاه دکتر رونق، در شهر کرج مراجعه کرده بودند. ابزار پژوهش پرسشنامه نئو و فرزندپروری آلاباما بود. برای تحلیل داده ها از تحلیل واریانس و رگرسیون چندمتغیره استفاده شد. نتایج حاکی از ارتباط مثبت بین روان رنجوری و شیوه های فرزندپروری بی ثبات و مبتنی بر تنبیه بدنی مادران بود. وظیفه شناسی مادران با شیوه های فرزندپروری مثبت و درگیرانه رابطه مثبت و با شیوه های فرزندپروری توام با تنبیه بدنی و نظارت ضعیف رابطه منفی داشت. مولفه خوشایندی رابطه مثبت معنا داری با شیوه فرزندپروری مبتنی بر تنبیه بدنی داشت و سایر ابعاد شخصیت رابطه معناداری با شیوه های فرزندپروری مادران نداشت. بنابراین، ویژگی های شخصیتی مادران بر شیوه های رفتاری و فرزندپروری آن ها و نیز افزایش یا کاهش شدت اختلال کودکان دچار نقص توجه و بیش فعالی آن ها تاثیرگذار است.
خلاصه ماشینی:
برای روشن کردن جنبه هایی از عوامل مؤثر بر استرس فرزنـدپروری ، این پژوهش با هدف تعیین شـیوه هـای فرزنـدپروری مـادران کودکـان دچـار نقـص توجـه و بیش فعالی با توجه به ویژگی های شخصیتی آن هاانجام شد؛تاسـهم هـر یـک از ویژگـی هـای شخصیتی در پیش بینی شیوه های فرزندپروری مشخص شود.
ویژگی های منفی شخصیت مادران کودکان دچار نقـص توجـه و بـیش فعـالی بـا شیوة فرزندپروری تنبیه بدنی ،انضباط ناپایدارونظارت ضعیف رابطه دارد.
بحث ونتیجه گیری یافته های این پژوهش نشان دادکه وظیفه شناسـی مـادران کودکـان دچـار نقـص توجـه و بیش فعالی پیش بینی کنندة مثبت شیوة فرزندپروری درگیرانه و مثبت و همچنین پیش بینی کننـده منفی شیوه های فرزندپروری توأم با تنبیه بدنی و نظارت ضعیف است .
Murray & Johnston نیستند، نمره های کم تـری در عملکردهـای خـود دریافـت مـی کننـد واغلـب در اتخـاذ شـیوة فرزندپروری خود ثبات ندارند و قادر نیستند نظارت پایداری مبتنی بر صبرو حوصـله دربـارة کودک خود اعمال کنند.
نتیجة دیگر پژوهش حاضر مربوط به بعد روان رنجورخویی مـادران کودکـان دچـار نقـص توجه و بیش فعالی بود که نشان داد این مؤلفه با فرزندپروری ناپایدار یابی ثبات و فرزندپروری توأم با تنبیه بدنی رابطة مستقیم دارد.
در این پژوهش نیز از بین ابعاد شخصیت تنها بعـد روان رنجورخـویی و خوشایندی پیش بینی کنندة منفی معناداری برای شیوة فرزندپروری توأم با تنبیه بدنی بود.
Tett & Burnett با شیوه های فرزندپروری آن هابود.
Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 32(3) 362.