چکیده:
نظارت همگانی یکی از موارد مهمی است که در شریعت اسلامی مورد تاکید قرار گرفته و طی سال های گذشته نیز توجه زیادی را از سوی مسئولان و دولتمردان کشور به خود اختصاص داده است. با توسعه اینترنت، فضای مجازی و وجود شبکه های اجتماعی در سراسر جهان بهر هبرداری از قابلیت ها و توانمندی های این مفهوم به صورت شایسته ای میسر شده است. فناوری اطلاعات و ارتباطات و کاربردهای آن این قابلیت را در اختیار دولت ها و نهادهای پلیسی و امنیتی قرار می دهد تا بتوانند ضمن جلب مشارکت های عمومی، هزینه های پیشگیری از جرایم را کاهش داده و کنترل جرایم و نظارت بر جامعه مجرمان را افزایش دهند. پلیس از طریق نظارت همگانی به طیف وسیعتری از اطلاعات از جامعه دسترسی دارد و بازخوردی واقعی از نظرات مردم در مورد جرم و جرایم به دست می آورد. برای اینکه بتوان فضای مناسبی را جهت پیاد هسازی ایده های نهادهای پلیسی در استفاده از مشارکت و نظارت همگانی در فضای مجازی به وجود آورد باید به شبکه های اجتماعی و ابزارهای کاربردی فناوری اطلاعات و ارتباطات و بخصوص به سازمان های مجازی پلیسی توجه ویژه داشت. پلیس باید به دنبال ارائه طرحی باشد که با اجرای آن بتواند به کمک فناوری اطلاعات، بستر تحقق و گسترش نظارت همگانی را در فضای جرم و جرایم جامعه توسعه دهد. اگر سازمان های پلیسی به شکل مجازی تعریف شوند و بتوانند بر مجموعه ای از شبکه های موجود در فضای مجازی تسلط پیدا کنند و از همکاری و نظارت همگانی مردم بهره مند شوند، قطعا میزان جرم و جرایم در جامعه کاهش می یابد. شناخت جایگاه نظارت همگانی پلیس و نظارت بر خدمات الکترونیکی ارائه شده از طرف پلیس در فضای سایبر، نیازمند شناخت ابزارهای ارتباطی مرتبط مانند تلفن همراه، پیام کوتاه، اینترنت، شبکه های ملی داده، وب دو و ابزارهای آن مانند شبکه های اجتماعی، سازمان های مجازی، جایگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات و کاربردهای وسیع آن در سرویس ها و خدمات الکترونیکی است. نظارت همگانی در ارائه خدمات الکترونیکی به مردم از طریق مراکز نظارت همگانی الکترونیکی زمانی اتفاق خواهد افتاد که علاوه بر وجود منابع انسانی مناسب و آموزش دیده پلیس، سایر زیرساخت های مورد نیاز و همچنین امنیت لازم فراهم شده باشد. اینترنت با پهنای باند زیاد و شبکه های ملی پرسرعت، مهمترین ابزاری هستند که بستر ارتباطی بین مردم و مراکز نظارت همگانی پلیس را برای نظارت بر ارائه خدمات غیر الکترونیکی و الکترونیکی چند رسانه ای سازمان های مجازی پلیسی به شهروندان فراهم می کنند. با وجود این شرایط چنین خدماتی با کیفیت بسیار بالا قابل انجام است. علاوه بر آن، پهنای باند زیاد در شبکه های دسترسی شهروندان به خدمات الکترونیکی پلیس و ارتباط با مراکز نظارت همگانی پلیسی، جزء مهمترین نیازهای امنیتی و توسعه نیروی انسانی سازمان های مجازی پلیس است. در این مقاله به ابعاد مختلف نظارت همگانی پلیس و سازمان مجازی پلیس در فضای مجازی پرداخته شده است که به عنوان یکی از عوامل موثر در پیشگیری جرایم در فضای مجازی شناخته می شوند.
Public supervision is one of the major factors being asserted in Islamic sharia.
It has also attracted much attention on the part of public officials. As a result of
the development of the internet , cyberspace , and social networks all over the
world the law-enforcement agencies have now have the potential to attract public
cooperation in a way that the costs of crime prevention is substantially decreased
, and the observation on the deeds of the outlaws is increased. Public supervision
means a higher level of access to social intelligence for the police plus an effective
feedback on society’s true opinion regarding crime and criminals. Realizing
this potential requires ample attention to be paid to social networks and practical
cyber facilities on the part of the cyber police so to pave the way for the actualization
of public supervision.
This article gives an account on various aspects of public supervision and cyber
policing as some means of crime prevention in the cyber space