چکیده:
هدف از این پژوهش توصیف و تحلیل شیوه های گذران اوقات فراغت دانش آموزان دوره متوسطه شهر تهران و برخی از عوامل موثر بر آنها با تاکید بر نقش خانواده است . این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی است . ابزار پژوهش پرسشنامه و جامعه آماری شامل دانش آموزان دوره متوسطه شهر تهران است که بر اساس نمونه گیری ساده تصادفی و خوشه ای چند مرحله ای، یک نمونه ٣٥١ نفری انتخاب شده است . در این پژوهش براساس متون نظری، برای سنجش میزان شیوه های اوقات فراغت از شاخصهایی چون معاشرتی، مشارکتی، پر تحرک (حرکتی)، بی تحرک (آموزشی، علمی)، بی تحرک (سرگرمی، رسانه ای) و هنری بهره گیری شده است . داده های گردآوری شده با آمارهای توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شده اند. برای توصیف رابطه میان متغیرها از ضریب همبستگی پیرسون و برای فرضیه های مقایسه ای از آزمون F استفاده شده است . نتایج تحقیق نشان داده است که جنسیت درنحوه گذران اوقات فراغت تاثیردارد، به طوری که میان جنسیت و شاخصهای فراغتی پرتحرک، هنری، بی تحرک (آموزشی، علمی) و بی تحرک (سرگرمی، رسانه ای) تفاوت معنادار بوده است . همچنین میان تحصیلات والدین و میزان وقت فراغت دانش آموزان رابطه معنادار وجود داشته است . والدینی که تحصیلات بالاتری داشته اند زمان بیشتری را برای گذران اوقات فراغت فرزند خود اختصاص داده اند. نتایج همچنین حاکی از آن است که میان تحصیلات والدین و نحوه گذران اوقات فراغت دانش آموزان رابطه وجود داشته است ، به طوری که میان تحصیلات والدین و شاخصهای معاشرتی، مشارکتی و بی تحرک (آموزشی، علمی) رابطه معنادار بوده است . نتایج آماری حاکی از آن است که بیشتر دانش آموزان وقت فراغت خود را صرف فعالیتهایی چون با خانواده بودن ، تماشای تلویزیون ، استراحت و خواب ، گوش دادن به موسیقی، استفاده از موبایل ، معاشرت با دوستان ، ورزش کردن ، شرکت در جشنها و میهمانیها، قدم زدن و رفتن به پارک و مراکز تفریحی و کار با کامپیوتر می کنند
خلاصه ماشینی:
نتایج آماری حاکی از آن است که بیشتر دانش آموزان وقت فراغت خود را صرف فعالیتهایی چون با خانواده بودن ، تماشای تلویزیون ، استراحت و خواب ، گوش دادن به موسیقی، استفاده از موبایل ، معاشرت با دوستان ، ورزش کردن ، شرکت در جشنها و میهمانیها، قدم زدن و رفتن به پارک و مراکز تفریحی و کار با کامپیوتر می کنند .
Rojek در این پژوهش نحوه گذران اوقات فراغت دانش آموزان شهر تهران دردوره متوسطه و برخی عوامل مؤثر برآن ازجمله نقش خانواده مورد بررسی قرار گرفته است .
علایق و سلایق دانش آموزان نسبت به هرکدام از فعالیتهای فراغتی چقدر است ؟ هدف کلی تحقیق هدف از این پژوهش پی بردن به نحوه گذران اوقات فراغت دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران و نقش خانواده و عوامل مؤثر بر آن و شناختن نیازها، موانع و مشکلات موجود در این زمینه است .
نتایج این تحقیق نشان می دهد که عوامل شرکت کننده در انواع فعالیتهای فراغتی مرتبط با پایه تحصیلی، درآمد خانواده و جنسیت بوده است و هم چنین تفاوتی معنادار میان دختران و پسران در انتخاب بعضی از فعالیت های اوقات فراغت وجود داشته است (ویلیامز، ١٩٨٨).
٢. والتون و همکارانش در سال ١٩٩٩ تحقیقی را تحت عنوان "اوقات فراغت دانش آموزان دبیرستانی"در اوهایوی آمریکا انجام دادند که ابزار این تحقیق پرسشنامه بوده و با هدف آگاهی از نحوه گذران اوقات فراغت با تأکید بر فعالیتهای بدنی انجام شده است .
یافته های تحقیق این طرح پژوهشی با عنوان "بررسی نحوه گذران اوقات فراغت دانش آموزان دوره متوسطه شهر تهران با تأکید بر نقش خانواده " به انجام رسید.