چکیده:
هدف این پژوهش تعیین رابطه بین خلاقیت و هوش هیجانی مدیران با میزان کاربست مولفه های سازمان یادگیرنده درمدارس است.روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است ، جامعه آماری شامل کلیه مدیران مدارس راهنمایی و متوسطه شهر اراک در سال تحصیلی 91-90است که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی 144 مدیر انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته خلاقیت ،پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی و پرسشنامه محقق ساخته کاربست مولفه های سازمان یادگیرنده استفاده شد .یافته ها نشان داد کهوضعیتخلاقیت و هوش هیجانمدیرانمدارس بالاتر از حد متوسط قرار دارد وهمچنین میزان کاربستمولفه هایسازمانیادگیرندهدرمدارس مورد مطالعهبالاتر از حد متوسط میباشد بین میزان خلاقیت مدیران و کاربست مولفه های سازمان یادگیرنده همبستگی مثبت و معنادار (224/0= r ) در سطح 01/0 p< وجود دارد همچنین میزان خلاقیت مدیران با مولفه های آرمان مشترک ، یادگیری تیمی و تفکر سیستمی همبستگی مثبت و معنادار دارد.اما بین خلاقیت مدیران با دو مولفه دیگر سازمان یادگیرنده (قابلیت شخصی و الگوهای ذهنی ) رابطه معنادارمشاهده نشد. بین هوش هیجانی مدیران و کاربست مولفه های سازمان یادگیرنده همبستگی مثبت و معنادار (225/0= r ) در سطح 01/0 p< وجود دارد همچنین بین هوش هیجانی مدیران با الگوهای ذهنی ،آرمان مشترک و تفکر سیستمی همبستگی مثبت و معناداروجود دارد اما بین هوش هیجانی مدیران با دو مولفه دیگر سازمان یادگیرنده (قابلیت شخصی و یادگیری تیمی ) رابطه معنادارمشاهده نشد.
The purpose of this research was to investigation relationship between creativity and managers emotional intelligence with applying the learning organization components in public guidance and high schools in Arak. The population included school managers in Arak. 144 managers were selected by proportional stratified random sampling. In order to gather data، two questionniares were made to assess scholar creativity and applying learning organization componenets. The Emotional Intelligence Questionnaire was also used. Results showed that creativity and emotional intelligence of school managers are above average. Also using components of learning in schools is higher than average. There is positive and significant correlation between managers creativity and learning organization application components level، also، manager's creativity level، have positive and significant correlation with shared vision، Team learning and systems thinking components. Howevere there was not any significant relationship between managers creativity and two other components of learning organization (i.e. personal competence and mental models). There was positive and significant correlation between managers emotional intelligence and learning organization application components level، also، managers emotional intelligence level، had positive and significant correlations with mental models، shared vision and systems thinking components. But there was not any significant relationship between managers emotional intelligence and two other components of learning organization (i.e. personal competence and team learning). furthermore.
خلاصه ماشینی:
رابطه بين خلاقيت وهوش هيجاني مديران با ميزان کاربست مؤلفه هاي سازمان يادگيرنده در مدارس Relationship between Creativity and Managers Emotional Intelligence with Applying the Learning Organization Components in School * دکتر سيروس قنبري * دکتر محمدرضا اردلان * ايمان کريمي دکتراسفنديار آزادمرزآبادي ** چکيده هدف اين پژوهش تعيـين رابطـۀ بـين خلاقيـت و هوش هيجاني مديران با ميـزان کاربسـت مؤلفـه هـاي ســازمان يادگيرنــده درمــدارس اســت .
ضريب همبستگي بين ميزان خلاقيت مديران و کاربست مؤلفه هاي سازمان يادگيرنده (رجوع شود به تصویر صفحه) براساس داده هاي جدول ٤ بين ميـزان خلاقيـت مـديران و کاربسـت مؤلفـه هـاي سازمان يادگيرنده همبستگي مثبت و معنـادار (٠/٢٢٤= r ) در سـطح ٠/٠١ = α وجـود دارد.
نتايج همبستگي بين ميـزان خلاقيـت مـديران و ميزان کاربست هريک از مؤلفه هاي سازمان يادگيرنده بـدين شـرح اسـت : بـين ميـزان خلاقيت مديران و قابليت شخصي آنها رابطه معنادار وجـود نـدارد؛ زيـرا ( ٠/٠٥ >p و ٠/٠٦١ = r ).
براساس داده هاي جدول ٥ بين ميزان هوش هيجاني مـديران و کاربسـت مؤلفـه هـاي سازمان يادگيرنده همبستگي مثبت و معنادار (٠/٢٢٥= r ) در سطح به منظور سـنجش اين فرضيه از آزمون همبستگي پيرسون استفاده گرديد.
نتايج همبستگي بين ميزان هوش هيجاني مديران و ميـزان کاربسـت هريـک از مؤلفه هاي سازمان يادگيرنده بدين شرح است : بين هـوش هيجـاني مـديران و قابليـت شخصي آنها رابطه معنادار وجود ندارد؛ زيرا ( ٠/٠٥ >p و ٠/١٢٠= r ).
در رابطه بـا همبسـتگي "خلاقيـت مـديران " بـا هريـک از مؤلفـه هـاي "سـازمان يادگيرنده " نتايج پژوهش حاکي از آن است که ، بين ميزان "خلاقيت مديران " و قابليـت شخصي آنها رابطه معنادار وجود ندارد.