چکیده:
هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه سبکهای هویت، هویت قومی با خود کار آمدی تحصیلی دانش آموزان کرد است. به همین جهت 299 نفر(158 نفر پسر و 141 نفر دختر) از دانش آموزان سال سوم متوسطه شهرستان پاوه به صورت نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها ازسیاهه سبک های هویت برزونسکی(1992)، مقیاس هویت قومی گروه های چندگانه فینی (1992) و مقیاس خودکارآمدی تحصیلی جینک و مورگان(1999) استفاده شد. یافته های پژوهش نشان دادند که سبک هویت اطلاعاتی، هنجاری و هویت قومی با خود کار آمدی تحصیلی رابطه مثبت و معناداری دارندولی سبک مغشوش/اجتنابی با خود کارآمدی رابطه ندارد. بین جنسیت و خود کار آمدی تحصیلی رابطه معناداری مشاهده نشد. نتایج حاصل از رگرسیون همزمان نشان داد که هویت قومی قادر به تبیین 7 درصد از تغییرات خود کارآمدی است .میانگین نمرات دختران در سبک های هویت اطلاعاتی و هنجاری نسبت به پسران بیشتر است و بین سبک هویت مغشوش/ اجتنابی، هویت قومی و خودکارآمدی تحصیلی دوجنس تفاوت معنی داری مشاهده نشد.
The purpose of the current study was to investigate the relationships between identity styles، ethnic identity، and academic self - efficacy among Kurd high school students in Paveh city. 299 students were selected through stratified sampling (158 male and 141 female) and completed the Identity Styles Inventory (ISI3، Berzonsky،1992)، Multigroup Ethnic Identity Scale (Phinney 1992) and Morgan & Jinks Self- Efficacy Scale (1999). Results showed that informational، normative identity styles، and ethnic identity have significant positive relationships with self - efficacy. But there is not a significant relationship between diffuse/avoidant identity style and self - efficacy. Results by using enter regression showed that ethnic identity can predict 7% of changes in self - efficacy. Informational and normative identity style scores in girls are higher than boys but there were not significant difference between diffuse/avoidant identity style، ethnic identity، and self - efficacy between tow gender.
خلاصه ماشینی:
رابطۀ سبک هاي هويت وهويت قومي با خودکارآمدي تحصيلي دانش آموزان کُرد Identity Styles, Ethnic Identity, and Academic Self - Efficacy in Kurd Students * دکتر الهه حجازي * حصيب حسني چکيده هدف پژوهش حاضـر تعيـين رابطـه سـبکهاي هويت ، هويت قومي بـا خـود کـار آمـدي تحصـيلي دانـش آمـوزان کُـرد اسـت .
يافته ها براي تعيين رابطه متغيرها از همبستگي پيرسون استفاده شد وبـه منظـور پـيش بينـي خودکارآمـدي تحصـيلي از روي "سـبک هـاي هويـت " و "هويـت قـومي" از تحليـل رگرسيون استفاده شد که نتايج آن در جدول ارائه شده اسـت در پـژوهش حاضرسـبک هاي هويت ، هويت قومي و جنس به عنوان متغير پيش بين و "خودکارآمدي تحصيلي " به عنوان متغير ملاک در نظر گرفته شده است .
بنابر اين ما براي تعيين سهم پيش بيني متغيرها آنها را جدول ٢ ضرايب همبستگي بين سبک هاي هويت هويت قومي و خود کار آمدي تحصيلي (رجوع شود به تصویر صفحه) به تنهايي در معادله رگرسيون قرار داديم (جدول ٣، مدل هاي ١، ٢ و ٣).
جدول ٨ نتايج آزمون تحليل واريانس تک متغيره (رجوع شود به تصویر صفحه) يافته هاي گزارش شده در جدول ٨ نشان مي دهد که بـين دو گـروه در متغيرهـاي سبک مغشوش /اجتنابي، هويت قومي و خودکارآمدي تحصيلي تفاوت معنـادار نيسـت .
The development of racial and ethnic identity and itsrelationship to self- esteem among urban adolescents, Dissertation ofDepartment of Psychology, New York University.
Ethnic identity achievement, self- esteem, and discrimination among Surinamese adolescents in the Netherlands, Journal of Psychology, 28, 122- 141.