چکیده:
فرهنگ به عنوان ارزشها، نگرشها، اعتقادات و الگوهای تفکر، تاثیر عمده ای بر تمام جوانب زندگی اجتماعی و سازمانی و فردی دارد. به علاوه، با توجه به جهانی سازی و افزایش تاثیر فرهنگ در ارتباطات و تجارت بین الملل، به نظر می رسد علوم اجتماعی و روان شناسی بایستی با تاکید بیشتری به عوامل میان فرهنگی نگاه کند. سنجش ابعاد مختلف فرهنگ در کنار این واقعیت که ارزشهای فرهنگی ممکن است با گذشت زمان تغییر یابد، توسعه ابزارهای معتبر برای اندازه گیری این ارزشها را ضروری می سازد. از این-رو هدف این پژوهش بررسی ویژگیهای روان سنجی پرسشنامه ارزشهای فرهنگی هافستد، که یکی از ابزارهای جامع و جدید در این زمینه می باشد در جامعه ایرانی است. به این منظور 800 نفر دانشجو (300 مرد و 500 زن) با استفاده از نمونه انتخاب شده و به ماده های این مقیاس پاسخ دادند. داده ها با استفاده از نرم افزار spss و روش تحلیل عامل اکتشافی، مولفه های اصلی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این تحلیل با چرخش واریماکس در نهایت منجر به حذف 6 آیتم از پرسشنامه اصلی و استخراج 4 عامل مجزا شد. اعتبار پرسشنامه نیز با روش محاسبه آلفای کرونباخ در حد قابل قبول به دست آمد.
Culture as values، insights، ideas and patterns of thinking has a main effect on all aspects of social، organizational and individual life. Furthermore، with respect to globalization and increasing effect of culture on international communication and business، it seems that sociology and psychology should be more attended to cultural factors. Evaluating different dimensions of culture، with respect to variability of cultural aspects across time، requires development of valid measure for evaluation of cultural dimensions. The purpose of present study is evaluation of psychometric properties of Hofsted questionnaire of cultural dimensions for Iranian population. In the present study، 300 university students (300 male and 500 female) participated in the study. Data were analyzed using SPSS software by exploratory factor analysis. Factor analysis revealed four factors for Iranian version of questionnaire. The results of Cronbach's alpha showed that reliability of questionnaire is acceptable.
خلاصه ماشینی:
بررسي ساختار عاملي و پايايي پرسش نامه ارزش هاي فرهنگي سازمان Evaluation of factor analysis and reliability of questionnaire of Cultural values in Organization تاريخ دريافت مقاله : ١٣٩١/٥/٢٥، تاريخ دريافت نسخه نهايي : ١٣٩١/١١/٢١، تاريخ پذيرش مقاله : ١٣٩٢/٤/٢٣ روح الله منصوري سپهر١،حورا مطيعي ٢،جواد شـکرريز و 3 وحيد نجاتي ٤ چکيده : فرهنـگ بـه عنـوان ارزش هـا، نگـرش هـا، اعتقـادات و الگوهاي تفکر، تاثير عمده اي بر تمام جوانب زندگي اجتمـاعي و سازماني و فردي دارد.
دسته بندي کشورها توسط وي در پنج ارزش فرهنگي مرتبط با کار يعني توزيع قدرت ١، درجه پذيرش ابهام ٢، زنانگي - مردانگي ٣، فردگرايي -جمع گرايي ٤ و پويايي کنفسيوسي 5 يا جهت گيري کوتاه مدّت -بلندمدّت ٦، در دهه هاي گذشته بارها توسط محققان ذکر شده است .
به طور مثال ، نتيجه مطالعه هافستد که از مقايسه ارزش هاي کاري شعبه هاي شرکت آمريکايي آي بي ام کشورهاي گوناگون از جمله ايران حاصل شده ممکن است اين تعميم کليشه اي را براي فرهنگ هاي سازماني ايراني به همراه داشته باشد که در همه سازمان هاي ايراني فاصله قدرت نسبتاً کم است (لطيفي ، ١٣٨٤) بر اين اساس ، هدف پژوهش حاضر بررسي ساختار عاملي و اندازه گيري ميزان اعتبار مقياس ابعاد فرهنگي وو (٢٠٠٦) در جامعه ايراني است .