چکیده:
سابقه و هدف: امروزه مادران تحت تاثیر عواملی، شیردهی را قطع کرده و تغذیهی مصنوعی یا کمکی را برای کودک خود آغاز می کنند. این مساله باعث صدمات جسمی و روانی بر کودکان و آسیب های اقتصادی و اجتماعی در جوامع می شود. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر برنامه ی آموزشی بر اساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر انتخاب روش شیردهی زنان باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی- درمانی شهر همدان انجام شد.
مواد و روش ها: این کارآزمایی بالینی، روی 87 زن باردار انجام شد. نمونه ها به طور تصادفی در گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. پس از انجام پیش آزمون با استفاده از پرسشنامه ی روا و پایا شده در دو گروه مداخله و کنترل، آموزش بر اساس اجزای تئوری رفتار برنامه ریزی شده و اهداف رفتاری مشخص، در گروه مداخله، طی چهار جلسه ی آموزشی صورت گرفت. پس از مداخله، پس آزمون از هر دو گروه گرفته شد. در نهایت، اطلاعات حاصل با استفاده از آزمون های آماری تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: دو گروه از نظر متغیرهای جمعیت شناختی، تفاوتی نداشتند. تفاوت آماری معنی داری در میانگین نمره ی آگاهی، کنترل رفتار درک شده و هنجارهای ذهنی بین زنان گروه های مداخله و کنترل بعد از انجام مداخله ی آموزشی، وجود داشت (P>0.05). از نظر میانگین نمره های نگرش، قصد رفتاری و رفتار، بین دو گروه تفاوت آماری معنی داری مشاهده نشد.
نتیجه گیری: آموزش اجرا شده بر اساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده، از طریق تاثیر بر برخی سازه ها، سبب ترغیب زنان باردار به شیردهی می شود. لذا طراحی و اجرای برنامه های آموزشی برای ترغیب زنان باردار به شیردهی بر اساس تئوری تغییر رفتار، پیشنهاد می شود.
Background and Aim: Nowadays، mothers have ceased to breastfeed due to several factors and resort to bottle-feeding or other forms of complementary feeding for their children. This results in physical and emotional problems for children، and socio-economic harms in communities. The purpose of this study was to determine the effectiveness of educational program based on theory of planned behavior in selecting breastfeeding method in pregnant mothers referring to health centers in Hamadan.
Materials and Methods: This quasi-experimental study was carried out with the participation of 87 pregnant women. The participants were randomly allocated to intervention and control groups after a pre-test by using a valid and reliable questionnaire for both groups، specific training was provided for the intervention group based on the theory of planned behavior. At the end of the intervention، post-test were performed in both groups. Eventually، the collected data were analyzed by using statistical tests.
Results: Both groups do not have any significant difference before intervention based on demographic characteristics. Results showed that there was a significant difference in mean knowledge، perceived behavioral control and subjective norms among women in the intervention and control groups after intervention (P<0.05). There was no significant difference in mean scores of attitude، behavioral intention and behavior between the two groups (P>0.05).
Conclusion: The results showed that educational program based on theory of planned behavior to persuade pregnant women for breastfeeding through the influence of certain structures had been effective. Therefore، we recommend implementing training programs based on theory of planned behavior، in order to persuade pregnant women for breastfeeding.