چکیده:
امروزه به مدد جهانی شدن ارتباطات. سریالهای ماهوارهای مخاطبان خود را در ورای مرزها
یافتهاند و به ارائه الگوها و سبکهای زندگی متفاوت به مخاطبان فراملی میپردازند. پژوهش
حاضر سعی در شناخت و تبیین نحوه مواجه مخاطبان با سبکهای زندگی ارائه شده در
سریالهای ماهوارهای دارد. بدین منظور ۲۴ نفر از جوانان ساکن تهران که مخاطب سریالهای
ماهوارهای شبکه GEM) بودند به روش پژوهش کیفی «مردمنگاری» مورد مطالعه و بررسی قرار
گرفتند. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که سبک زندگی در سریالهای ماهوارهای شبکهGEM طیفی از رفتارهای مادی و رفتارهای فرهنگی را شامل میشود. سبک زندگی ارائه شده
در سریالها در بعد مادی آن» در اکثر موارد مورد پسند افراد مورد مطالعه در این پژوهش قرار
گرفته استء به گونهای که مخاطبان مورد نظر تمایل داشته آن را وارد زندگی خود کنند. این
تمایل, در زمینه «مصرف کالاهای تجمّلی» به چشم میخورد. در مقابلء سبک زندگی ارائه شده
در بعد فرهنگی به دلیل منطبق نبودن با زمینههای فرهنگی و اجتماعی مخاطبان؛ مورد پسند
افراد مورد مطالعه قرار نگرفته و افراد تمایلی برای همراهی با آن ندارند.
خلاصه ماشینی:
سبک زندگي ارائه شده در سريال ها در بعد مادي آن ، در اکثر موارد مورد پسند افراد مورد مطالعه در اين پژوهش قرار گرفته است ، به گونه اي که مخاطبان مورد نظر تمايل داشته آن را وارد زندگي خود کند.
نشر جهاني ، تملک محلي از نظر تامپسون مصرف محصولات رسانه ها هميشه يک پديده محلي است ، از اين جهت که همواره شامل افراد معيني است که در متن و زمينه هاي اجتماعي - تاريخي مشخص قرار دارند و از منابعي که در دسترس آنهاست براي معنا دادن به پيام هاي رسانه ها و دخالت دادن آنها در زندگيشان استفاده مي کنند.
لال استدلال مي کند، اگرچه متون و منابعي که رسانه ها در اختيار مخاطبان مي گذارند موجب ايجاد برنامه هاي خلاقي مي شود که افراد از طريق آنها معنا و تفسيرهاي تازه اي به متون و تصاوير اعطا مي کنند و به اين ترتيب گونه هايي از مقاومت و دادوستدهاي نمادين در برابر زندگي روزمره به وجود مي آورند، اما اين در چارچوب قيدوبندهاي محلي از پيش موجود امکان پذير است .
اما از آنجا که مصاحبه شوندگان در اين پژوهش به آن اشاره داشتند، به عنوان شاخص سبک زندگي در سريال هاي ماهواره اي در نظر گرفته شده است .
از ميان مؤلفه هاي نام برده شده (شاخص هاي اصلي و شاخص هاي پراکنده ) در پژوهش حاضر هفت مؤلفه يا شاخص که براي مخاطبان شبکه GEM (در اينجا مصاحبه شوندگان ) بارزتر و ملموس تر بود، به عنوان مؤلفه هاي سبک زندگي در نظر گرفته شد: رفتارهاي مصرفي و تجمل گرايي ، نحوه گذران اوقات فراغت ، مديريت بدن ، الگوي مصرف غذا، روابط شخصي ، رفتارهاي خانوادگي و الگوي کار.