چکیده:
آموزش زیستمحیطی به کودکان، پیچیدگیها و ملاحظات خاصی دارد زیرا معمولا دامنه دانش و تجربه کودکان (بهویژه در سنین پایین) در مورد موجودات زنده، پدیدههای طبیعی و مسائل زیستمحیطی، کمتر از بزرگسالان است. با وجود این، لازم است آموزش زیستمحیطی از سنین کودکی آغاز شود زیرا ایجاد نگرش در کودکی، از تغییر نگرش و رفتارهای شکلگرفته در بزرگسالی آسانتر است. آموزش زیستمحیطی به کودکان، سه حوزه را دربرمیگیرد: آموزش «در»، «در مورد» و «برای» محیط زیست. اولین حوزه به ایجاد نگرش مثبت نسبت به طبیعت، دومی به شناخت نظام طبیعت و روابط موجودات زنده و سومی به حل مسائل زیستمحیطی مربوط است. در این مقاله، قسمتهایی از سه برنامه تلویزیونی مخصوص کودکان («رنگینکمان»، «هزار و شصت و شونزده» و «بارنی و دوستان») به روش نشانهشناسی بررسی شده و تحلیلی از دلالتهای صریح و ضمنی این متون در زمینه شهروندی ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
حوزه های آموزش زیست محیطی در برنامه کودک تلویزیون : مطالعه برنامه های «رنگین کمان »، «هزار و شصت و شونزده » و «بارنی و دوستان »١ آزاده سالمی * چکیده آموزش زیست محیطی به کودکان ، پیچیدگی ها و ملاحظات خاصی دارد زیرا معمولا دامنه دانش و تجربه کودکان (به ویژه در سنین پایین ) در مورد موجودات زنده ، پدیده های طبیعی و مسائل زیست محیطی ، کمتر از بزرگسالان است .
در این مقاله ، قسمت هایی از سه برنامه تلویزیونی مخصوص کودکان («رنگین کمان »، «هزار و شصت و شونزده » و «بارنی و دوستان ») به روش نشانه شناسی بررسی شده و تحلیلی از دلالت های صریح و ضمنی این متون در زمینه شهروندی ارائه شده است .
امیرمحمد (مجری کودک )، سلطان (که ظاهری شبیه شیر دارد، ولی توسط یک خانواده شهری به فرزندی پذیرفته شده و رفتار و گفتاری شبیه کودکان دارد) و گلدون خان (نگهبان محله ، دوست عموپورنگ و پدرخوانده سلطان که امیرمحمد نقش او را بازی می کند) دیگر شخصیت هایی هستند که در قسمت های بررسی شده از برنامه «هزار و شصت و شونزده » حضور دارند.
بررسی متون انتخاب شده نشان می دهد که به لحاظ آموزش «درمورد» محیط زیست ، رویکرد برنامه «بارنی و دوستان » با برنامه های «رنگین کمان » و «هزار و شصت و شونزده » متفاوت است .
در برنامه های «رنگین کمان » و «هزار و شصت و شونزده »، موقعیت هایی برای تجربه مستقیم در طبیعت و کشف و شناخت شیوه زندگی موجودات زنده در محل زیست آنها، فراهم نشده است .