چکیده:
دخالت دو عنصر زمان ومکان در اجتهاد پویای تشیع، از ویژگی های این اجتهاد
است که آن را از سایرین ممتاز می کند . سوال های روز و نیازهای اساسی جامعه
متمدن و صنعتی کنونی هیچ تضادی با فقه شیعه ندارد. از جمله این مباحث، موضوع
خسارت تاخیر تادیه است که هم اکنون با افزایش نرخ تورم به ویژه در کشورهای در
حال توسعه، بحث برانگیز است . محقق در این نوشتار استفراع وسع نموده وتلاش
همه جانبه یی به منظور پاسخ به این سوال انجام داده است و اقوال متفاوت ر ا مورد
تتبع و بررسی قرار داده است.
محور بحث در این است که مطالبه ی چنین خسارتی خارج از مصادیق رباست و
زیان دیده طبق قاعده لاضرر وسایر ادله عقلی و نقلی می تواند جبران خسارت را
مطالبه کند.
The specification of Shiite exegesis of divine law is entrance the two
element time and place in it until will separate it than others.
The modern questions and basic needs of civilized and industrial society
are not different from Shiite jurisprudence. The damage in retardation
liability is one of these subjects which is difficult in the developing countries
with due attention to increase swelling.
In this article, the researcher tries severely to answer this question and
search different ideas.
The main point of this research is that the damage in retardation liability is
not usury and who sustain a damage, could claim it on the basis of harmless
rule and other intellectual and traditional reasons.