چکیده:
در این پژوهش به مقایسه وضعیت دانش آموزان هنرستانهای فنی و حرفهای ومدارس کاردانش در استان خراسان رضوی به لحاظ تطبیق مؤلفههای آموزشی با استانداردها به لحاظ نیروی انسانی، فضا وتجهیزات میپردازد. جامعه آماری این پژوهش درهنرستانهای پسرانه کاردانش شامل رشتههای طراحی صفحات وب، برق ساختمان ودرهنرستانهای دخترانه کاردانش شامل خیاطی و طراحی لباسزنانه و مدیریت و برنامهریزی خانواده است. همچنین در هنرستانهای دخترانه فنی و حرفهای شامل رشتههای حسابداری بازرگانی و گرافیک ودر هنرستانهای پسرانه فنی و حرفهای شامل الکتروتکنیک وساختمان است. نتایج تحقیق بیانگر آن است که در هنرستانهای مورد بررسی از میان سه مؤلفه فضا، نیروی انسانی و وضعیت نیرویانسانی در مقایسه دو مؤلفه دیگر وضعیت بهتری دارد. نظر به آنکه در رشتههای مورد بررسی درمجموع حدود75/56 درصد فضای آموزشی غیرکارگاهی(شامل کلاس درس وکتابخانه)در سطح غیر استانداردونزدیک به 25/43 درصد درسطح استاندارد میباشد؛ ارتقای وضعیت موجود باید در اولویت قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
"نتایج مطالعه لنکرانی(1381)، نشان داد کمبود دورههای آموزشی ضمن خدمت برای مربیان، مشکل تأمین سرپرستان کارگاه علاقمند و مجرب، محدودیت فضای آموزشی، محدودیت امکان ادامه تحصیل هنرجویان، محدودیت جذب دبیران و هنرآموزان، محدودیت برگزاری دورههای کارآموزی و کارورزی، عدم همخوانی رشتهها با نیازهای منطقهای و اقتصادی از جمله مشکلات اجرایی ارائه آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش در واحدهای آموزشی اصفهان میباشد.
در این قسمت ـ بهعنواننمونه ـ درمورد رشته الکتروتکنیک ارائه شده است: جدول 1: معرفی اجمالی متغیرها و ابزار سنجش متغیرهای اصلی هدف اصلی پژوهش ابعاد متغیر مؤلفههای پژوهش ابزار سنجش فضا 1 فضای آموزشی فضایآموزشی غیر کارگاهی مشاهده نامه فضایآموزشیکارگاهی(عمومی) مشاهده نامه فضایآموزشیکارگاهی(تخصصی) مشاهده نامه 1 فضای اداری ----- مشاهده نامه 1 فضای خدماتی ---- مشاهده نامه نیروی انسانی (مربیان) 2 مدرک تحصیلی(مقطع تحصیلی) ---- فرم تکمیل اطلاعات رشته یتحصیلی دانشگاهی ---- فرم تکمیل اطلاعات دوره های ضمن خدمت تخصصی در سه سال اخیر ---- فرم تکمیل اطلاعات کارت مربیگری در رشته ی تخصصی از سازمان فنی و حرفه ای ---- فرم تکمیل اطلاعات تجهیزات 3 تجهیزات کارگاهی ---- مشاهده نامه 8- بررسی وضعیت موجود نیروی انسانی هنرستانها و مقایسه آن با استانداردها با مرور یافتههای پژوهشی در فصل چهارم درمییابیم که در رشتههای منتخب از گروه فنی و حرفهای، نسبت جنسی هنرآموزان به لحاظ مدرک تحصیلی(مقطع تحصیلی) وضعیتی تقریبا مساوی دارد بهطوری که هنر آموزان مرد با مدرک کارشناسی(55%) و زن با مدرک کارشناسی(45%) تقریبا نسبتی معادل دارند."