چکیده:
هدف اصلی در این مقاله بررسی نقش امنیت اجتماعی در کاهش میزان انحرافات در بین دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر شوش میباشد. روش تحقیق، پیمایشی بوده و با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 304 نفر با روش نمونهگیری تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند. نتایج نشان میدهد که بین میزان انحرافات اخلاقی و اجتماعی با متغیرهای میزان رضایت اجتماعی، احساس امنیت و اعتماد بنیادین رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد. همچنین متغیرهای بحران هویت اجتماعی، میزان انسجام و همبستگی اجتماعی و نیازهای امنیتی با متغیر وابسته همبستگی منفی داشتهاند. بین متغیرهای ناکافیبودن ابزارهای تأمین امنیت با میزان انحرافات اخلاقی و اجتماعی رابطه معناداری وجود ندارد. میانگین میزان انحرافات اخلاقی و اجتماعی بر حسب پایگاه اقتصادی اجتماعی متفاوت از همدیگر بوده است. تحلیل رگرسیون نشانگر آن است که متغیرهای مستقل 9/23 درصد از تغییرات میزان انحرافات اخلاقی و اجتماعی را تبیین نموده و بیشترین تأثیر را به ترتیب متغیرهای میزان رضایت اجتماعی، میزان انسجام و همبستگی اجتماعی و نیازهای امنیتی داشتهاند.
خلاصه ماشینی:
"پس در این پژوهش به دنبال پاسخ دادن به این سوال هستیم که میزان امنیت عمومی و اجتماعی در شوش و بین دانش آموزان دختر چقدر است؟ و تا چه اندازه میتواند بر کاهش و یا پیشگیری از رفتارهای انحرافی اخلاقی و اجتماعی تأثیرگذار باشد؟ 2- مبانی و چارچوب نظری در تحقیقات داخلی بیشتر به رابطه بین عوامل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی با میزان انحرافات اجتماعی پرداخته شده است.
به عبارت دیگر این فرضیه که بین اعتماد بنیادین و کاهش انحرافات اخلاقی و اجتماعی نوجوانان رابطه معکوس و منفی وجود دارد از نظریه گیدنز اقتباس شده و همچنین هر چه بحران هویت در بین نوجوانان بیشتر باشد، میزان انحرافات اخلاقی و اجتماعی بیشتر است.
-Enter جدول شماره4: ضرایب رگرسیونی متغیرهای مستقل با میزان انحرافات اخلاقی و اجتماعی متغیرهای مستقل ضریب رگرسیون خطای استاندارد وزن بتا آزمون t سطح معناداری مقدار ثابت 750/38 158/9 --- 231/4 000/0 پایگاه اقتصادی اجتماعی 466/0 524/0 078/0 888/0 377/0 بحران هویت اجتماعی 240/0- 163/0 157/0- 474/1- 144/0 ناکافی بودن ابزارهای تأمین امنیت 134/0- 239/0 064/0- 561/0- 576/0 میزان انسجام و همبستگی اجتماعی 274/0- 130/0 235/0- 110/2- 037/0 نیازهای امنیتی 367/0- 158/0 229/0- 325/2- 022/0 میزان رضایت اجتماعی 623/0 198/0 303/0 149/3 002/0 احساس امنیت 370/0 161/0 211/0 293/2 024/0 اعتماد بنیادین 651/0 227/0 274/0 863/2 005/0 میزان تأثیر مستقیم کل متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته میزان انحرافات اخلاقی و اجتماعی در بین دانش آموزان دختر دورهی متوسطهی شهر شوش برابر با 32/0، تأثیر غیرمستقیم برابر با 11/0- و مجموع تأثیرات مستقیم و تأثیر غیرمستقیم برابر با 21/0 میباشد."