چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی مقایسهای تحول اخلاقی، نوعدوستی و خودکارآمدی اجتماعی در دانشآموزان دختر دبیرستانی تیزهوش و عادی شهر ارومیه در سال تحصیلی 91-90 میباشد. نمونه آماری شامل 385 دانشآموز عادی و225 دانشآموز تیزهوش بود. در نمونهگیری از روش تصادفی چند مرحلهای استفاده شد. ابزار جمعآوری دادهها، شامل دو پرسشنامه قضاوت اخلاقی"ما"(1981) و مقیاس خودکارآمدی نوجوان "کنلی" (1989) بود. دادههای پژوهش با استفاده از آزمونt مستقل تحلیل شد. نتایج تحلیلها نشان داد که بین دو گروه عادی و تیزهوش، از نظر تحول اخلاقی و نوعدوستی و خودکارآمدی اجتماعی (در هر 5 مؤلفه مربوط به خودکارآمدی اجتماعی) تفاوت معنیدار وجود دارد و گروه تیزهوش در همة موارد میانگین بالاتری نسبت به گروه عادی داشت.
خلاصه ماشینی:
"بررسی مقایسهای تحول اخلاقی، نوع دوستی و خودکارآمدی اجتماعی در دانشآموزان تیزهوش و عادی دبیرستانهای شهر ارومیه در سال تحصیلی 91-90 لیلا رضائی 1 دکتر علی مصطفایی 2 دکتر زینب خانجانی 3 چکیده: واژگان کلیدی: 1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، دانشآموخته کارشناسیارشد روانشناسی، تبریز، ایران.
همان طور که نظریه پیاژه و پس از آن کلبرگ نشان دادهاند که بین سطوح هوشی افراد و یا سطح تحول شناختی افراد با تحول اخلاقی و نوعدوستی آنها رابطه وجود دارد که این خود میتواند منجر به افزایش سطح خودکارآمدی اجتماعی در افراد باهوشتر شود.
جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر 14-18 سال عادی14180 نفر و تیزهوش 525 نفر دبیرستانهای شهرستان ارومیه در سال -Bisland -Howell - Simons -Harris تحصیلی 91-90 میباشد که در انتخاب نمونه، از روش نمونه گیری خوشهای استفاده شده است.
تحقیقات همخوان کمی در این حوزه وجود دارد ولی نتایج تحقیقاتی که تا حدودی با این پژوهش همخوان هستند نتایج به شرح زیر است: سیمونز(1981)به این نتیجه رسید که کودکان تیزهوش درزمینه استدلال اخلاقی، رفتارهای خیرخواهانه و ایثارگرانه، تفاوت معنیداری با همسالان عادی داشتند.
- با توجه به اینکه یافتههای این پژوهش نشان داد که کودکان تیزهوش از لحاظ تحول اخلاقی، نوعدوستی و خودکارآمدی در سطح بالاتری نسبت به کودکان عادی برخوردارند، پیشنهاد میشود که در مدارس، از روشها و تکنیکهای تربیتی مناسب ازجمله ایفای نقش جهت تسریع بیشتر کودکان تیزهوش در زمینههای اخلاقی و نوعدوستی استفاده شود."