چکیده:
در دهه های اخیر جهان شاهد تغییرات بنیادی در مراحل گوناگون اقتصادی، اجنماعی فرهنگی و آموزشی بوده است. ظهور و بروز این تعییرات را می توان حاصل رشد و گسترش فناوری در زندگی بشر دانست. بنابراین آمادگی افراد جامعه به عنوان عناصری که باید در جهان در حال پیشرفت ایفای نقش کنند امری ضروری است؛ که تحقق آن در اولین گام بر عهده نظام های آموزشی می باشد. هدف از مقاله حاضر بررسی تطبیقی برنامه درسی آموزش فناوری های اطلاعاتی در کشورهای توسعه یافته به منظور ارائه راهکارهای مناسبی جهت تدوین برنامه درسی آموزش فناوری های اطلاعاتی در ایران است. بدین منظور از میان کشورهای پیشرفته در این زمینه از هر قاره یک کشور انتخاب شد. کشورهای منتخب در این پژوهش عبارتند از: ژاپن، انگلستان، استرالیا، آمریکا. در میان این کشورها دو کشور دارای نظام آموزشی متمرکز (ژاپن و استرالیا) و دو مورد دارای نظام آموزشی غیر متمرکز (ایالات متحده و انگلستان) می باشد. به منظور تحقق هدف مذکور برنامه درسی کشورهای مورد نظر در زمینه اهداف، محتوا و مهارت های مورد نظر مورد تجزیه و تحلیل و بررسی قرار گرفت. در ادامه پس از بررسی تفاوت ها و شباهت های برنامه آموزش فناوری های اطلاعاتی کشورهای مذکور، الگویی جهت برنامه آموزش فناوری های اطلاعاتی ایران با استناد به برنامه درسی کشور های مورد مطالعه و با درنظر گرفتن موارد و معیارهای برنامه فناوری اطلاعات در اسناد چشم انداز 20ساله، نقشه جامع علمی کشور و مبانی نظری سند تحول بنیادین نظام تربیت ایران، ارائه شده است.
Recently the world has changed fundamentally in economic, social, cultural, and educational areas. These changes are resulted from the development of technology in human life. Therefore the preparation of people as elements for development of world is essential that realization of it, is the task of educational systems. The purpose of this article is comparative study of the curriculum of IT education in developed countries in order to present relevant strategies for formulating a curriculum for IT education of Iran. Thus developed countries are selected from each continent; Japan and Australia as centralized systems and U.K and U.S.A as decentralized systems. First IT education curriculum of these countries is studied and then they are compared and finally a model for curriculum of IT education for educational system of Iran is presented. This model is provided according to the criteria in 20-year perspective document for Iran, scientific comprehensive plan of Iran and Theoretical Premises of the Fundamental Reform of the Formal General Education System of the Islamic Republic of Iran.