چکیده:
وجود جنگ افزارهای غیرمتعارف، تهدیدی بـرای صـلح و امنیـت بـین المللـی اسـت ، ایـن تهدید شامل بشر و محیط زیست اوست . در صورت بروز مخاصمات، طـرفهـای درگیـر موظــف بــه پاسداشــت قواعــدی هســتند و نمــی تواننــد هــر نــوع جنــگ افــزاری ماننــد سلاحهایغیرمتعارف و هسته ای را علیه طرف مقابل به کارگیرند؛ زیرا سلاحهای هسـته ای با توجه به قدرت تخریبی زیاد و ویژگی های منحصـر بـه فـرد خـود، باعـث نقـض قواعـد حقوق بشردوستانه شده و محـیط زیسـت انسـانهـای موجـود و نسـل هـای آینـده را نـابود می کند. علی رغم ویرانگری این سلاحها، حقوق بین الملل عرفی در خصوص به کارگیری سلاحهای هسته ای ساکت مانده است ، اما از ادله معتبر فقهـی فقـه امامیـه و تنقـیح منـاط و نظریه های فقهی ، حرمت به کارگیری سلاحهای هسـته ای بـه علـت جلـوگیری از تخریـب محیط زیست قابل استنباط است .
Non-conventional weapons are threats against international peace and security. This threat is against both human beings and their environment. When there are military conflicts, parties involved are obliged to observe some rules and are not allowed whatever weapon (such as nonconventional and nuclear weapons) against their enemies; for, nuclear wepaons, because of their high destroying power as well as other characteristics, violate rules of humanitarian law and destroy environment of the present and future generations. In spite of the destroying power of these weapons, conventuional international law is silent about using them. From valid arguments provided by Imami jurisprudence, the emendation and refinement of the ratio legis, and juridical theses, prohibition of using nuclear weapons to preventdestruction of environment may be inferred.
خلاصه ماشینی:
اجماع فقها در مورد قطع درختان در جنگ آیت الله علوی گرگانی فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر حرمت تولید و استفاده از سلاح هسته ای را مورد اجماع مراجع تقلید عنوان کرده و فرمودهاند: «این فتوا ]نه تنها اجماعی است که [ از ضروریات دین اسلام و مط ابق با نص صریح قرآن است »؛ و بیان داشته : «به طور مسلم ، استفاده از سلاح هسته ای در جنگ نیز حرام قط عی است ؛ زیرا این سلاح عالم طبیعت را نیز دچار مشکل می کند و تا سالهای سال و حتی در نسل های بعد آثار مخرب آن مشاهده می شود» )علوی گرگانی ،١٣۹١، ص۲(.
برخی از آنان به عدم جواز فتوا دادهاند )حلی ، ١٤١٠، ص٧(؛ لکن بر فرض اضط رار و این که پیروزی متوقف بر احراق باشد، نه تنها جایز است که کراهت هم ندارد )طوسی ، ١٣۸٧، ص١١ / حلی )محقق (، ١٤٠۸، ج١، ص٣١۲ / حلی ، ١٤٠٥، ص۲٣٦ / طباطبایی ، ١٤١۸، ص٥٠۲( و برخی نیز به وجوب آن تصریح نمودهاند )عاملی )شهیدثانی (، ١٤١٠، ص٣۹۲( و همین کلام در خصوص آتش زدن زراعت کشاورزی و درختان نیز جاری است .
همین آیات و روایات می توانند مبنای حرمت و ممنوعیت به کارگیری سلاح هسته ای، علیه محیط زیست بشردوستانه قرار گیرند و نیز از فتاوایی که تحت عنوان حرمت مسموم کردن مناطق مسکونی مشرکان و حرمت به کارگیری ابزارهای آتش زا و حرمت تجاوز از سلاحهای متعارف در جنگ صورت گرفت ، به این نتیجه می رسیم که استفاده از سلاحهای هسته ای در انواع مختلف آن ، از نظر فقه اسلامی و به ویژه مذهب جعفری اثنا عشری ع حرام است .