چکیده:
محدثان بر اساس حدیث پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم که فرمودند: «من حفظ علی امتی اربعین حدیثا مما یحتاجون الیه فی امر دینهم، بعثه الله عز و جل یوم القیامه فقیها عالما» ، به تدوین مجموعه هایی دست یازیدند که با عنوان «الاربعون حدیثا» یا «چهل حدیث» مشهور شد. از قرن دوم تا عصر حاضر هزاران کتاب در این حوزه به رشته تحریر درآمده است. گزارش، دسته بندی و تحلیل و بررسی سیر فراز و فرود این اجزاء حدیثی در سده های گوناگون تاریخ حدیث از چشم انداز جریان شناسی تاریخی- حدیثی مد نظر قرار گرفته است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که در سده های نخستین، عمل به ظاهر روایت در بعد فردی اهمیت یافته و در سده های بعدی، با گسترش دامنه این گونه کتاب ها هم به لحاظ قالب و زبان و گونه و هم به لحاظ محتوا و موضوع در ابعاد اجتماعی و اعتقادی، محدثان، کانون توجه خود را به تحقق بخشیدن به اهداف پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم از ذکر این روایت، معطوف ساخته اند؛ که این تغییر رویکرد در اربعین نگاری، برکات دو چندانی را در راستای ارتقاء سطح معارف حدیثی جامعه به ارمغان آورده است.
Based on the Prophet’s (S.A.W.) hadith، “Whoever memorizes forty traditions from which my community benefits in their religious affairs، the Exalted and Almighty Allah will raise him on the Day of Resurrection as a learned jurist and a scholar،” the hadith scholars undertook some compilations that were known as “forty traditions” (arba‘una hadithan). Since the 2nd/9th century to the present era، thousands of books have been written in this field. The reporting، categorizing، and analyzing the ups and downs of these hadith components in various centuries of hadith history have been taken
into consideration from the perspective of historic-hadith processology. The results achieved suggest that in the early centuries، acting according to the outward aspects of the traditions in personal dimension became important and in later centuries، with the expansion of the domain of these types of books in form، language، and type and also in terms of content and subject in social and ideological dimensions، the hadith experts focused their attention on the actualization of the Holy Prophet’s (S.A.W.) objectives of issuing these traditions. This change of approach to writing arba‘ins brought about redoubled blessings in terms of uplifting the society’s level of hadith knowledge.