چکیده:
به استناد بسیاری از آیات و روایات، اهلبیت: تنها کسانی هستند که پس از خدا و پیامبراکرم6 آگاهی کامل به معارف قرآن، و مراد و مقصود آیات آن دارند، و سیره تفسیری آنان راهگشای مفسّران میباشد. در این نوشتار، روشهای تفسیری حضرت زهرا سلاماللهعلیها با نگاهی کاربردی بررسی شده است. بر اساس این پژوهش، مهمترین روشهای تفسیری حضرت زهرا سلام الله علیها عبارت است از: قرآن به قرآن، قرآن به سنّت، قرآن به تاریخ و تفسیر کلامی. و گونههای تفسیری ایشان شامل تاویل، جری و تطبیق، تمثیل، تفسیر بر اساس دلالت التزامی آیه میباشد
خلاصه ماشینی:
"(قصص/68، حج/ 46، نور/ 63، آلعمران/ 37، 85، 103، 102، 144، فاطر/ 28، توبه/ 13، 49، 128، 60، مائده/ 50، 64، 80، 114، نمل/ 16، مریم/ 5 ،6، 27، انفال/ 41، 75، 26، نساء/ 11، بقره/ 12، 180، 177، انعام/ 67، ابراهیم/ 8، شعراء/ 227، یوسف/ 18، غافر/ 78، اعراف/ 96، زمر/ 51، 47، رعد/ 5، کهف/ 50، 104، یونس/ 35، جاثیه/ 27، هود/ 28، 39، 121، 122، محمد/ 24، 8، صف/ 8، شوری/ 23، احزاب/ 33، مطففین/ 14، حشر/ 7، همزه/ 6، 7) در این مقاله ابتدا به روشهای عمده تفسیری حضرت زهرا سلام الله علیها - تفسیر قرآن به قرآن، قرآن به سنت، تفسیر به تاریخ و تفسیر کلامی- اشاره خواهیم کرد و سپس به گونههای تفسیری ایشان میپردازیم.
حضرت زهرا سلام الله علیها در انتقاد شدید به مهاجرین و انصار در قبول دعوت شیطان و در نتیجه نادیده گرفتن حقوق اهلبیت: و غصب و ظلم به ایشان (طبرسی، 1403، ج1، ص101) به آیه (ألا فی الفتنة سقطوا و إن جهنم لمحیطة بالکافرین) (توبه:49) اشاره دارد که در مورد گروهی از منافقین نازل شده است.
صدیقه طاهره سلام الله علیها نیز تأویل آن را در مورد افرادی میداند که از یاری حق (قال النبی6: علی مع الحق و الحق مع علی یدور حیثمادار) (مفید، الفصول المختارة،1413، ص97) اعراض کردند و به باطل- پذیرش ولایتی جز امیرمؤمنان7- گرویدند، در ادامه حضرت زهرا سلام الله علیها به دو آیه اشاره میکند: (و لا ینفعکم إذ تندمون و (لکل نبإ مستقر و سوف تعلمون) (انعام:67) و (من یأتیه عذاب یخزیه و یحل علیه عذاب مقیم) (هود:39) که تهدید صریح به وقوع عذاب الهی برای منافقان و عذاب دنیوی و اخروی آمده است (طبرسی،1403، ج1، ص102)."