چکیده:
حضرت زهراء سلام الله علیها همچون دیگر معصومین: مظهر اتمّ و اکمل خداوند در عالم وجوداند. شناخت ما از آن حضرت وابسته به ابزار شناخت ماست. امّا ابزار شناخت آدمی توان احاطه بر همة ابعاد وجودی و کمالات ایشان را ندارد، لذا شناخت وی از سوی ما آدمیان نیز محدود خواهد بود. بنابراین اولا شناخت حضرت زهراء سلام الله علیها ممکن است و نه ناممکن. ثانیا شناخت ما کامل نیست؛ چراکه متکی به استعداد و توانایی قوای ادراکی محدود ماست. ثالثا این شناخت محدود نیز میتواند افزایش یابد؛ یعنی شناختی است دارای مراتب که به معرفت نظری و عملی افراد و برخورداری و عدم برخورداری آنها از تجربههای دینی- عرفانی و قرب و بعد قلبی وابسته است. رابعا فضایل وجودی آن حضرت در مراحل مختلف هستی بویژه در مرحله این جهانی، از جمله برخورداری از مقام عصمت کبری، برای انتفاع انسانها در همه دورههای حیات بوده است.
خلاصه ماشینی:
"از آنجایی که تجربه معصومین: به طور کامل برای ما رخ نداده است، لذا شناخت آن بزرگواران- از جمله حضرت فاطمه سلاماللهعلیها- از طریق این منابع چنانچه با کتاب و سنت هماهنگ باشد، قابل اعتماد است.
بنا به روایات مستند از سوی فریقین، حضرت فاطمه سلاماللهعلیها از جمله اهلبیت شمرده شدهاند که خداوند طهارت و پاکی آنها را از هر گونه رجس و پلیدی گناه و خطا و نسیان ضمانت کرده است: «انما یریدالله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا» (احزاب/33)؛ منظور از اهل بیت در این آیه، امام علی، حضرت زهراء، امام حسن مجتبی و امام حسین: میباشد (حاکم نیشابوری، 1422 ق، ج 3، ص 158).
خلقت نوری قبل از آفرینش درباره منزلت و مقام حضرت فاطمۀ زهراء سلاماللهعلیها قبل از آفرینش کائنات، روایات مستندی داریم که بعضی از آنها را در این مجال بیان میکنیم: در روایتی از امام صادق7 آمده است که حضرت فرمود: قال رسولالله6: خلق الله نور فاطمة قبل ان یخلق الارض و السماء؛ پیامبر خدا6 فرمود: خداوند نور فاطمه سلاماللهعلیها را قبل از خلقت زمین و آسمان آفرید.
پیامبر خدا در حدیثی فرمود: «إن ابنتی فاطمة ملأ الله قلبها و جوارحها إیمانا الی مشاشها، فتفرغت لطاعته الله» (طبری، 1413 ق، ص 139)؛ «براستی که خداوند متعال قلب و جوارح دخترم فاطمه سلام الله علیها را تا عمق وجودش مملو از ایمان کرده است و همانا او خود را برای اطاعت و عبادت الهی فارغ نمود»."