چکیده:
طبق مفاد روایاتی که بعدها در لسان اصولیان و فقها به «اخبار عرض» شهرت یافته است، احادیثی که صدور آن ها از معصوم (ع) مورد تردید قرار می گیرد، بر قرآن کریم عرضه می شوند و دست کم در صورت مخالفت با قرآن کریم مردود به حساب می آیند.
این روایات که در منابع شیعه جزء روایات صحیح و معتبر می باشند؛ و فراتر از آن به نظر برخی از اصولیان و فقیهان متواتر شمرده شده اند، از سوی اکثر عالمان اهل سنت مورد بی مهری و حتی مخالفت قرار گرفته اند تا آن جا که در بسیاری از منابع اهل سنت در زمره روایات مجعول و ساخته پرداخته زنادیق و ملحدان توصیف شده اند. و به عنوان هایی چون وضع، ضعف سند، مخالفت با قرآن، تعارض با احادیث نبوی و انکار حجیت سنت منتسب گردیده اند.
این مقاله ضمن تبیین دیدگاه اهل سنت در مورد روایات عرض، اهم اشکالات و دلایل مخالفت آنان با روایات مزبور را مطرح و به تفکیک مورد تحلیل و ارزیابی قرار داده است.
According to the content of the traditions that later on became renowned as “traditions of exposition” (‘arḍ) in the language of the legal theorists and jurists، the
traditions whose issuance by the Infallibles is suspicious are exposed to the Holy Qur’ān and are at least rejected in case they are opposed by the Qur’ān.
These traditions، that are among the sound and valid traditions in the Shī‘a sources and even regarded by some legal theorists and jurists as frequently narrated (mutawātir)، have been disfavored and even opposed to by most of the Sunnī scholars to the extent that they have been described in the Sunnī sources as among the traditions fabricated and forged by the impious and the heretics، and are characterized by such titles as setting up (waḍ‘)، weakness of sanad، opposition to the Qur’ān، contradiction with the Prophetic traditions، and denial of the authority of sunna.
While explaining the Sunnī viewpoints concerning traditions of exposition، this article has propounded the most important objections and their reasons for opposition to the above-mentioned traditions and separately analyzed and evaluated.