چکیده:
In the penal systems based on liberal theory، criminalization and penalization are directed within special criteria and restrictions، with emphasis on given theoretical bases، by reference to specific normative and evaluative considerations. In such a system، punishment is legitimated and justified in the light of values of the same as freedom، tolerance and autonomy which are، in fact، components of every liberal theory. In the liberal thinking، center of gravity is determining and drawing punishment، based on freedom-restricting principles and defending some kind of minimal penalization and criminalization. In the most cases، this restriction and minimize-seeking is done by reference to Harm principle as the most famous and important freedom-restricting principle. This article is seeking to explain the scope and limits of criminalization and penalization in liberal theory by reference to theoretical bases of liberalism and its components.
خلاصه ماشینی:
com تاریخ پذیرش نهایی : 1393/6/5 مقدمه : جرم انگاری فرایندی است کـه بـه موجـب آن ، قانونگـذار یـا هـر نهـاد مقتـدر دولتـی بـا در نظرگرفتن هنجارهای اساسی اجتماع و تکیه بر مبانی نظری قابل قبول بـا توسـل بـه کیفـر برخی از رفتارهای (ظاهرًا) مخل نظم اجتماعی را شناسایی و ممنوع می کنـد و بـدین سـان ، آزادی آدمیان را تحدید می نماید (نجفی ابرندآبادی ، هاشم بیگی ، ١٣٩٠: ٩٠).
جرم انگاری در نظریۀ لیبرال به دلیل ارتباطی که با مقولۀ آزادی و خودمختاری پیدا می - کند، اقدامی بس مخاطره آمیز و حساسیت برانگیز است و به همین دلیل ، لیبرالیسم می کوشد تا حدّ ممکن کیفر را در پرتو مؤلفه های ارزشی و ارزش هـای سُـترگ ، کـه سـالیان سـال در تثبیت و تکثیر آنها کوشیده ، محدود و محصور نماید.
از یک دیـدگاه ،َ اعمـال مضـر بـرای دیگری ، و در برخی موارد برای خود، باید قابل کیفـر باشـند، از دیـدگاهی دیگـر، بـه خطـر انداختن حیات اجتماعی باید در اولویت قرار گیرد و از دیدگاه سوم ، هر آن چه از نظر اخـلاق متعارف و رایج جامعه «غلط » به شمار می آیند، باید در قالب نظام حقوقی جرم و قابل کیفـر اعلام گردد؟ هرکدام از این دیدگاه ها، دلایلی برای توجیه محـدودسـازی آزادی بـا اتکـاء بـر پیش فرض های خاصی از انسان و جامعه فراهم می کنند.
در واقع ، با ابتناء بر اصل ضرر به غیر نمی توان منافع و مصالح جامعه را در حمایت از برخی ارزش های اساسی ، که از رهگذر ارتکاب جرم نادیـده گرفتـه مـی شـوند، تأمین کرد و لاجرم باید به اصول دیگری متوسل شد؛ اصولی کـه مبـانی اسـتدلالی دیگـری برای توجیه جرم انگاری رفتار تمهید می نمایند.