چکیده:
According to a principle commonly adopted in all modern legal systems، recent laws do not apply to previous cases. In other words، it is not possible to re-prosecute individuals as new laws come to pass. This principle is known as the non-retroactivity principle in the criminal justice system. The very principle can also be inferred from various Quranic verses and Hadith including the Jab regulations (crimes committed by the pre-Islamic subject)، Ibaha principle (legal indifference) and the disapproval of Bila-bayan punishment (without making regulations clarified). Moreover، some contemporary Islamic scholars have proposed exceptions to this principle based on some other verses in the Quran. These new propositions are often dismissed or ignored by the Imamiah school and not included in their juratory sources beyond perhaps the revelation circumstances. In this article we have attempted to identify، discuss and critique the foundations of this principle in the Islamic law and work out the applicable cases.
خلاصه ماشینی:
ِ برخی گفته اند: «با آیاتی که در مورد ظهار نازل شد، خداوند این عمل را تحـریم نمـود و برای آن مجازات تعیین کرد و معنای جریان مجازات ظهار بر اوس بن صامت انصاری نسبت به واقعه ای که قبل از نزول نص حادث شده است این است که آیه عطف به مـا سـبق مـی - شود» (عوده ، همان : ٢٩؛ نک : فیض ، همان : ١٠٥)؛ امّا با اندک تأملی مشخص می گـردد کـه آیۀ مورد بحث تخصصاً از موضوع قاعدٔە عدم عطف به ما سبق خارج است ؛ زیرا بـا توجـه بـه این که حکم قبلی ظهار (قبل از نزول آیه ) حرام مؤبد شدن زن برای مرد بود و کسی کـه زن خود را ظهار می کرد آن زن بر وی حرام مؤّبد می شد: «و کان الرجـل فـی اْلجاهلیـه إِذا قـال لاهله أَنتِ علی کظهرِ أُمِّی حرمتْ علیه آخر اْلأَبـد» (مجلسـی ، ١٤١٠: ج ٩٠/ ٧١؛ حرعـاملی ، ١٤٠٩: ج ٢٢/ ٣٠٦؛ نجفی ، ١٤٠٤: ج ٣٣/ ٩٦)، و با عنایت به مطلبی کـه در جنبـۀ تعـدیل کنندگی اصل عطف به ماسبق بیان گردید مبنی بر اینکه اصـل عطـف بـه مـا سـبق نشـدن قوانین جزایی جهت مراعات حال متهم وضع گردیده است ؛ بنابراین هیچ اشکالی پیش نمی - آید که قانون ارفاق آمیز را نسبت به گذشته سرایت دهیم ؛ بلکه عدم رعایت ایـن امـر باعـث تضییع حقوق متهم می گردد؛ بنابراین قوانینی که به نفع متهم هستند عطف به گذشته می - شوند.