چکیده:
همواره در میان اندیشمندان این سؤال وجود دارد که آیا همانگونه که حکومتها مکلفاند برای شهروندانشان امنیت، رفاه و بهداشت فراهم کنند، نسبت به زندگی مطلوب آنان نیز مسئولاند؟ به موجب رویکرد بیطرفی باید میان مقولههای نخست (امنیت، رفاه و بهداشت) و مقولة اخیر (زندگی مطلوب) تفاوت گذاشت. حکومتها باید در قبال مقولة اخیر که با تعابیری همچون برداشتهای خیر و برداشتهای زندگی مطلوب از آنها یاد شده است، بیطرفی پیشه کنند. رویکرد بیطرفی حاصل تعمیم ایده عرفیگرایی بوده و بر تفکیک میان حق و خـیر بنا شده است. این رویـکرد براساس مـلاحظات متفاوت دارای سنخهای مختلفی است. در این نوشتار به بررسی این مباحث میپردازیم.
خلاصه ماشینی:
"اگر چه رالز در این کتاب به طور صریح اصطلاح «بی طرفی » را به کار نبرده ١ و به اصل بی طرفی هم اشاره ای نکرده است ( ,Klosko ٢ ,Perfectionism and Neutrality) اما انتخاب اصول عدالت در وضعیت اولیه در پس پردة بی خبری انجام می شود که فرد نه تنها از موقعیت طبقاتی ، وضعیت اجتماعی ، بخت برخورداری از قابلیت ها و مواهب طبیعی ، هوش و توانایی و جنسیت خود مطلع نیست ، بلکه دربارة تلقی اش از خیر و جزییات طرح عقلانی اش برای زندگی نیز چیزی نمی داند ( ,Rawls ٧-١٣٦ ,ATheory of Justice).
ک : (Dworkin, A Matter of Principle, 221-233 2- Free Association سطح بی طرفی از دیگر مباحث مطرح در خصوص رویکرد بی طرفی این است که بی طرفی در چه سطحی باید اعمال شود؟ آیا این اصل صرفا بر مبانی و قانون اساسی اعمال می شود یا اینکه قوانین عادی را هم در بر می گیرد؟ آیا مقررات هم باید بی طرفانه تدوین شوند؟ وضعیت تفسیر و اجرای قوانین و مقررات از سوی مدیران و قضات چگونه است ؟ برخی از بی طرف گرایان قید بی طرفی را چنان تعریف کرده اند که ناظر به همة سطح های یاد شده است .
(Schaller, Liberal Neutrality and Liberty of Conscience, 109-110) همچنین در مقام توجیه این تحدید گفته شده است که با توجه به اهمیت و جایگاه مبانی قانون اساسی و عدالت بنیادین ، بی طرفانه بودن آنها ضروری است ، ولی در یک نظام سیاسی عادلانه در عین حال که شهروندان از هر یک از تصمیمات رضایت ندارند، چه اینکه اجماع تحقق یافتنی نیست ، ساز وکارهای دموکراتیک برای شهروندان فرصت مناسب برای مطرح کردن نظریات خود و اثرگذاری بر جریان تصمیم گیری در این موضوعات را فراهم می آورد (١٦٣ ,Scanlon, Rawls on Justification)."