چکیده:
از شاخه های فلسفه عرفان، فلسفه عرفان نظری است و از مسائل فلسفه عرفان نظری، منطق و میزان عرفان نظری است. اساس این منطق نیز بر سنجش پذیری گزاره های عرفانی است که بر پایه «لکل علم میزان» و «لکل حکم معیار» تکیه دارد تا راه نقد و سنجش گزاره ها را برای شناخت صدق و خطایشان هموار سازد. اما در برابر نظریه سنجش پذیری، سه نظریه رقیب خطاناپذیری، معیارناپذیری و توصیف ناپذیری وجود دارند. در نظریه خطاناپذیری، بر خطاناپذیری وجدانیات عرفانی؛ در نظریه معیارناپذیری، بر فهم ناپذیری؛ و در نظریه توصیف ناپذیری، بر معنادار، منطق ناپذیری و عدم واقع نمایی و بی معنایی گزاره های عرفانی تاکید شده است. این سه نظریه، راه سنجش گزاره های عرفانی را منسد، و بنیان منطق عرفان نظری را سست و اعتبار سنجش را برای یافتن صدق و خطای گزاره های عرفانی، از بین می برند. بر این اساس، تحقیق حاضر در صدد تبیین سنجش پذیری و نقد سه نظریه رقیب است تا بنیان منطق عرفان نظری را استوار سازد.
One of the branches of the philosophy of mysticism is the philosophy of theoretical mysticism، and among the issues discussed in the philosophy of theoretical mysticism arethe logics and the criterion for the theoretical mysticism. Such a logic is based on the assessability of the mystic propositions، which is based on the statements “there is a criterion for all knowledge” and “there is a criterion for all rulings” so as to pave the way for the criticism and the assessment of the propositions so as to realize their validity or invalidity. However، there are three rival theories for the assessability theory، i.e. the infallibility، inassessability، and indescribability theories. The infallibility theory emphasizes the infallibility of the mystic affectivities، the inassessability theory stresses the incomprehensibility and the indescribability theory emphasizes the meaningfulness، illogicality، and the realism and the meaninglessness of the mystic propositions. These three theories consider the assessability of the mystic propositions impossible، the foundations of the logics of the theoretical mysticism poor، and the validity of the assessments for the verification of the mystic propositions under question. Accordingly، the present research aims at demonstrating the possibility of assessability and criticizing these three rival theories so as to consolidate the foundations of the logics behind the theoretical mysticism.