چکیده:
فناوری اطلاعات همچون آخرین دستاورد فناورانه، با توجه به حضور گسترده در تعلیم و تربیت همانند سایر جنبه ها و رویدادهای تعلیم و تربیت، نیازمند پرسش خردمندانه یا فلسفی است. در این پژوهش دیدگاههای گوناگون فلسفی درباره فناوری اطلاعات در حوزه تعلیم و تربیت مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و با توجه به شباهتها و تفاوتهایی که در مبانی نظری این دیدگاهها وجود دارد، به سه گروه تقسیم شده اند.
دیدگاه نخست یعنی مدرنیزم، فناوری اطلاعات را وسیله فکر آدمی می داند که به سبب نگاه مشتاقانه و آرمانی به فناوری، در این مقاله به این دیدگاه لقب نگاه «رویایی» داده شده است. دیدگاه انتقادی در تقابل با دیدگاه مدرنیزم و با نظر به مشکلات ناشی از بی طرفی ارزشی این دیدگاه در به کارگیری فناوری اطلاعات شکل گرفته است. دیدگاه مذکور به بررسی و تحلیل پیامدهای منفی و مخرب فناوری اطلاعات می پردازد و معتقد است که نگاه مدرنیزم به فناوری اطلاعات نادرست و تاسف بار است. از این رو به آن لقب نگاه « تراژیک» داده شده است. دیدگاه پست مدرنیزم با درنوردیدن مرزهای سنتی، فراسوی ساختارهای ثابت و تقسیم بندیهایی چون سوژه و ابژه، جنسیت، طبقه اجتماعی و نژاد می رود و برای این منظور از شیوه هایی چون تفسیر مدد می گیرد. به همین دلیل در این مقاله به آن لقب نگاه «دگرگونی» داده شده است. به نظر می رسد دیدگاهها در روندی تکاملی شکل گرفته اند، اما حتی نگاه «دگرگونی» نیز به تنهایی راهگشا نیست؛ از این رو در با هم نگری و در پیش گرفتن الگوی چرخه ای مرکب به دیدگاهها (به جای الگوی خطی تکاملی) استلزاماتی برای سیاستگذاری و طراحی فناوری اطلاعات در آموزش پیشنهاد شده است.
Information Technology، as the latest technological product with regard to vast presence in various domains of human life – such as education – and like other aspects and events of education needs to be reflected upon through philosophy or rationality. In this essay various philosophical views on information technology and education will be reviewed with regard to their similarities and differences in theoretical foundations. These views have been divided to three and have been reviewed. Then، their weaknesses and advantages & strengths have been summed up together. After that، their implications for educational policies have been presented.
Modernism as the first attitude، looks at Information Technology as an instrument for human thought and because of its eager and ideal view toward technology has been called "Romantic” in this article. Critical attitude with this regard is in contrary with modernism and holds that value neutrality in this view brings up a lot of problems. Critical view names modernism as tragic because of its destructive and negative results.
The third attitude، post modernism، rolls up traditional lands and goes beyond steady structures and divisions like subject and object، sexuality، social layer and race and for attaining this aim uses methods like interpretation. So this attitude has been renamed "Transformational”.
خلاصه ماشینی:
"آنها با نگاهی کم و بیش اقتصادی، کسب دانش را نوعی سرمایهگذاری اقتصادی محسوب مینند که به تعبیری میتوان آن را سرمایه فرهنگی 4 امید (سالیوان، هارتلی، ساندرس، مونتگامری، و فیسک 5 ، 1994) و بر این اساس نتیجه میگیرند که بهرهگیری گسترده از فناوری اطلاعات در حوزه تعلیم و تربیت بسیار نوید بخش خواهد بود، زیرا از سویی، تجارت الکترونیک همچون یکی از کاربردهای فناوری اطلاعات، اقتصاد جهانی را دگرگون کرده است و از سوی دیگر، فراگیر برای یادگیری واقعیتها و تسلط بر حوزههای گوناگون دانش و کسب سرمایه فرهنگی به اطلاعات نیاز دارد و فناوری اطلاعات آن را بطور گسترده و سریع در اختیار او میگذارد.
از دیدگاه مدرنیزم رشد و تحول فناوری اطلاعات، تابعی از امور فرهنگی، اجتماعی و ارزشی نیست (باقری، 1381)؛ در مقابل، فناوری اطلاعات با رشد مستقل خود، میتواند امور - substansive - social constructivism - romantic - cultural capital - Sullivan; Hartley; Saunders; Montgamery; & Fiske 6- factual اجتماعی و فرهنگی را تحت تأثیر قرار میدهد بنابراین باید در روش بهرهگیری از آن دقت کرد تا اثرات مخرب و ناعادلانه به بار نیاورد.
برای نمونه - Murphy & Pardeck - pre-objective - live world Marcuse - aesthetic - totality - Brass - other's culture - anthropology; ecology; & feminism - condition ویتوفر 1 (2002) پیامدهای سوء ورود فناوری اطلاعات به تعلیم و تربیت از جمله روابط نابرابر اجتماعی و محرومیت عده زیادی از فراگیران را عدم تلفیق مناسب این فناوری با موقعیت فرهنگی فراگیران شامل طبقه، نژاد، ملیت، جنسیت و فردیت آنها میداند و راهکارهایی چون توجه به " بوم شناسی نظام یادگیری" و" تنوع فرهنگی" 2 را پیشنهاد می کند."