چکیده:
هدف از پژوهش حاضر،تعیین اثر عوامل آموزشی بر اشتغال فارغالتحصیلان کارشناسیارشد تربیت بدنی دانشگاههای دولتی و غیردولتی میباشد. پژوهش حاضرتوصیفی-پیمایشی و از نوع کاربردی است.جامعة آماری تحقیق شامل کلیه فارغالتحصیلان کارشناسیارشد تربیت بدنی دانشگاه دولتی و غیردولتی در سالهای 1385 لغایت 1390 میباشد که از مجموع 7500 نفر تعداد 360 نفر طبق فرمول کوکران بهصورت تصادفی بهعنوان نمونة تحقیق انتخاب و جهت بالابردن میزان تعمیم و اعتبار تا 421 نفر افزایش یافت. نمونهگیری بهصورت طبقهای خوشهای و بهصورت تصادفی انجام شد. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته بهره گرفته شد. روایی محتوایی پرسشنامة مورد تأیید اساتید و اعضای هیأت علمی گروه تربیت بدنی و مدیریت رسید. برای بررسی روایی سازة پرسشنامه، از روش تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد که روایی ساختاری قابل قبولی نشان داده شد (بار عاملی، 748/0) و میزان پایایی پرسشنامه برابر 97/0 (آلفای کرونباخ) گزارش شد. عوامل مؤثر بر اشتغال فارغالتحصیلان تربیت بدنی با استفاده از نرمافزار آماری لیزرل از دیدگاه فارغالتحصیلان کارشناسیارشد تربیت بدنی دو گروه دانشگاههای دولتی و غیردولتی اولویتبندی شدند. بهطور کلی، عامل تقویت برنامههای خوداشتغالی از دیدگاه فارغالتحصیلان دانشگاه دولتی با بار عاملی 807/0 و عامل جذب دانشجو بر اساس نیازهای آموزشی واقعی جامعه با بار عاملی 778/0 از نظر فارغالتحصیلان دانشگاههای غیردولتی در اولویت اول قرار گرفتند.
Determine the effects of physical training on the employment of graduates of master of public and private universities. the aim of this study was to determine the effects of training on the employment of university graduates and postgraduate physical education is public and private. The study was descriptive - survey and practical. This research has been carried out using descriptive – retrospective method; it is an applied research based on its aim and results. It is a field study in terms of performance. It has conducted in the area of cross-sectional studies.
Statistical universe: Statistical universe of this research includes all MA graduates who graduated from both public and Islamic Azad universities in the field of physical education، all majors، from 2006 to 2011.
Studied sample: Studied sample of this research was considered 7500 persons (graduates from both public and Islamic Azad universities); Cochran formula was used to estimate the sample and sample estimation was considered 360 persons. Researcher increased sample results up to 421 persons to increase generalization and validity level of results: Sampling was done stratified-cluster and randomly. Researcher’s questionnaire was used to collect data. Content validity of the questionnaire was confirmed by teachers and faculty members of departments of physical education، management، economics، sociology and social sciences. Factor analysis method was used to study the Content validity of questionnaire; it demonstrated an acceptable content validity (Cronbach's alpha، 877/0). The questionnaire reliability level was reported، 97/0. Statistical software، SPSS، 20، was used for data analysis. Confirmatory factor analysis of educational factors affecting the employment of graduates of master's degree in physical education were prioritized. Strengthen the self-employment program of state university graduates with a load factor of 807/0 and Based on the real educational needs of the student recruitment A load factor of 778/0 of university graduates were the first priority.
خلاصه ماشینی:
جدول ٤:بارعاملياجزايدرونيخرده مقياس هايمربوط به عوامل آموزشيبه تفکيک دانشگاه دولتيوغيردولتي بارعاملي رديف دولتي غير دولتي الف ) عوامل آموزشي تا چه اندازه بر اشتغال فارغ التحصيلان مؤثر است ؟ 0/864 0/854 ١- وجود نظام ارزيابي و اعتبارسنجي در مراکز آموزش عالي متولي مقطع کارشناسي ارشد رشته تربيت 0/715 0/723 1 بدني ٢ ٢- آينده نگري مسؤولان دانشگاه در ارائه گرايش هاي مختلف رشته تربيت بدني 0/743 0/714 ٣ ٣- ايجاد فرصت هاي شغلي در بخش هاي دولتي و غير دولتي 0/727 0/763 ٤ ٤- تقويت برنامه هاي خوداشتغالي 0/725 0/807 ٥ ٥- جذب دانشجو براساس نيازهاي آموزشي واقعي جامعه 0/778 0/731 ٦ ٦- توجه به مهارت هاي حرفه اي دانش آموختگان 0/733 0/648 ٧ ٧- برخورد ايدئولوژيک و گزينشي در تدوين دروس هر گرايش 0/580 0/702 ٨ ٨- توقع دانش آموختگان براي اشتغال در مشاغل اداري حتي در رشته ي تربيت بدني 0/458 0/643 ٩- واگذاري شرکت هاي دولتي و صنعتي به دانشگاه ها و تبديل آنها به دانشگاه هاي تکنولوژي و پلي 0/688 0/630 9 تکنيک ١٠ ١٠- مدرکگرا شدن دولت جهت استخدام فارغ التحصيلان با توجه به نوع دانشگاه فارغ التحصيلي ٠/٧٩٨ ٠/٧١٠ بحث و نتيجه گيري با توجه به يافته هاي آماري، در هر دو گروه فارغ التحصيلان دانشگاه دولتي و غيردولتي بيشترين فراواني مربوط به مردان شاغل است که بين سنين ٣٠ تا ٣٥ سال قرار دارند و در رابطه با گرايش تحصيلي بيشترين فراواني مربوط به گرايش مديريت ورزشي مشاهده شد.