چکیده:
تحلیل جامعه شناختی موفقیت در دست یابی به آموزش عالی با تا:ید بر نقش سرمایه فرهنگی هدف اصلی این پژوهش را تشکیل می دهد. فرضیه اصلی به دنبال بررسی نقش سرمایه فرهنگی بر احتمال قبولی و نمره کسب شده داوطلبان آزمون سراسری ورود به دانشگاه با استفاده از متغیرهای سرمایه اجتماعی، سرمایه اقتصادی و پیشینه تحصیلی است. جامعه آماری دانش آموزان دختر و پسر مدارس دولتی و غیر دولتی دوره ی پیش دانشگاهی استان خراسان و حجم نمونه مورد نظر 1667 نفر بوده است. روش تحقیق، روش پیمایشی و ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه محقق ساخته است. برایت حلیل داده ها از رگرسیون چندگانه و رگرسیون لوجستیک استفاده شده است. یافته ها نشان می دهد که در پرتو حضور سرمایه اجتماعی و سرمایه اقتصادی، سرمایه فرهنگی سهم مثبت و معناداری بر احتمال قبولی و نمره کسب شده داوطلبان دارد.
خلاصه ماشینی:
فرضیه اصلی به دنبال بررسی نقش سرمایه فرهنگی بر احتمال قبولی و نمره کسب شده داوطلبان آزمون سراسری ورود به دانشگاه با استفاده از متغیرهای سرمایه اجتماعی،سرمایه اقتصادی و پیشینه تحصیلی است.
با عنایت به مبانی نظری حوزهی جامعهشناسی آموزش و پرورش و به ویژه رویکرد بوردیو نسبت به نقش سرمایه فرهنگی در موفقیتهای تحصیلی، تحلیل سازوکار ورود به دانشگاه از حیث میزان دستیابی افراد به این سرمایه و نقش آن در موفقیت در آزمون سراسری ورود به دانشگاه مسألهای اساسی و (1)- noitarepo-oc larutluc fo licnuoC (2)- latipac larutluC (3)- erreip uiedruoB (4)- noitcudorpeR laicoS درخور توجه در حوزه جامعهشناسی آموزش و پرورش در ایران و به طور خاص در عرصه ورود به دانشگاه است.
آزمون فرضیه دوم تحقیق (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج جدول شماره 3 نشان میدهد که ضریب همبستگی چندگانه بین مجموع متغیرهای مستقل(پیشینه تحصیلی،سرمایه اجتماعی،اقتصادی و فرهنگی خانواده)0/73 میباشد و این امر بیانگر آن است که متغیرهای مستقل به طور همزمان و روی هم رفته همبستگی مثبت و نسبتا بالایی با نمره کل دانشآموز دارند.
جمعبندی و نتیجهگیری یافتههای حاصل از تحلیل دادهها در پژوهش حاضر نشان میدهد که متغیر سرمایه اجتماعی خانواده با عنایت به شاخصهایی که با آن سنجیده شده است، در صورت حضور متغیرهای سرمایه اقتصادی و فرهنگی خانواده و پیشینه تحصیلی دانشآموز تأثیر معنیداری بر احتمال قبولی دانشآموزان در آزمون سراسری دانشگاه ندارد.
نکته قابل توجه این که حتی با دخالت اثر پیشینه تحصیلی دانشآموز، متغیرهای سرمایه اقتصادی و سرمایه فرهنگی خانواده سهم مثبت و معناداری بر احتمال قبولی دانشآموزان در آزمون سراسری دارند.