چکیده:
در این مقاله کوشش شده تا نقش نیازهای جوانان در نوع مصرف موسیقیایی مشخص شود. بر این اساس مشخص ساختن نقش نیازهای جامعه جوان در نوع موسیقی مورد مصرف آنان از اهداف اصلی این پژوهش میباشد. از آنجا که موسیقی در سال های اخیر به عنوان یکی از مصنوعات فرهنگی که تقریبا تمامی عرصه های زندگی خصوصی و عمومی افراد را در برگرفته تلقی میشود، لذا پرداختن به آن در چهارچوب جامعه شناختی اجتناب ناپذیر است . از این رو در اینجا این سوال شکل گرفت که احتمالا تغییراتی در سطح جامعه و به خصوص در سطح نیازها در جامعه رخ داده است که چنین موسیقیهایی (موسیقیهای وابسته به فرهنگ بیگانه ) در شکل ظاهری فرهنگ نمود پیدا کردند. در این راستا تلاش شده تا با رویکرد تغییرات فرهنگی و نظریه استفاده و خشنودی به موسیقی نگریسته و بر این مبنا بتوان دلایلی را استنتاج نمود. روش تحقیق در این پژوهش براساس روش پیمایشی در بین دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرستان اندیمشک که با استفاده از نمونه گیری کوکران ، انتخاب گردید و بر این اساس ٣٠٠ نفر از دانشجویان پسر و دختر در مقاطع تحصیلی کاردانی و کارشناسی با شیوه نمونه گیری طبقه بندی شده و با استفاده از تکنیک پرسشنامه اطلاعات این پژوهش گردآوری شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان اندیمشک به ترتیب نیازهای گریز از تنش ، نیاز عاطفی، نیاز شناختی، نیاز انسجام بخش شخصی و نیاز انسجام بخش اجتماعی بیشترین تاثیر را بر روی نوع مصرف موسیقیایی دارند. بنابراین با توجه به نتایج تحقیق میتوان گفت : در نوع مصرف موسیقی این نیازها تاثیرگذارند.
خلاصه ماشینی:
به عبارتی چه اتفاقی در جامعه پیش آمده است که جوانان به این موسیقیهای متنوع جدید سوق پیدا کرده اند؟ در پاسخ بایستی مطرح کرد که احتمالا ارزشها و نیازها در شرایط فعلی در بین جوانان به وجود آمده که نقش مهمی در نوع موسیقی مورد مصرف جوانان در جامعه ایران به خصوص دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان اندیمشک دارند و آنها را به سمت چنین موسیقی سوق میدهد.
معناداری نشان میدهد که در بین میانگین نوع موسیقی موردمصرف برای نیازهای جوانان شهرستان اندیمشک از نظر میزان گوش دادن موسیقی مورد استفاده تفاوت معناداری وجود دارد.
ــ فرضیه چهارم در مورد رابطه بین نیاز گریز از تنش و نوع مصرف موسیقی میتوان نتیجه گرفت که گفتمان های موسیقی زیر زمینی، پاپ بیشترین رابطه را با نیاز گریز از تنش جوانان و سپس گفتمان موسیقی ترکیبی میباشد و چون مقدار ضریب مثبت است وجود رابطه مستقیم را میپذیریم وگفتمان های موسیقی علمی، سنتی، غربی و مذهبی معنادار نمیباشد و وجود رابطه را نمیپذیریم .
ــ در مورد رابطه تحصیلات با نوع مصرف موسیقی میتوان نتیجه گرفت بـرای موسـیقی علمـی، گفتمان موسیقی ترکیبی، گفتمان موسیقی سنتی، گفتمان موسـیقی زیـر زمینـی، گفتمـان موسـیقی مـذهبی، گفتمان موسیقی پاپ از نظر میزان گوش دادن به موسیقی در دانشجویان کارشناسی و کاردانی دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان اندیمشک معنادار نیست ، بطور کلی تفاوت جزئی وجود داشته است .