چکیده:
هدف از انجام این پژوهش شناخت رابطه مدیریت استعداد با فرآیند انتخاب مدیران در مدارس تیزهوشان استان البرز از دیدگاه دبیران این مدارس می باشد. نوع مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است . جامعه آماری این پژوهش کلیه دبیران مدارس تیزهوشان استان البرز به تعداد ١٥٠ نفر بوده که با روش نمونه گیری تصادفی ، تعداد ١٠٨ نفربه عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه محقق ساخته شامل پرسش نامه مدیریت استعداد با ضریب آلفای کرونباخ ٠/٩٥ و پرسش نامه فرآیند انتخاب با ضریب آلفای کرونباخ ٠/٩٤ بود. نتایج به دست آمده گویای آن است که بین مدیریت استعداد با فرآیند انتخاب مدیران مدارس رابطه معناداری وجود دارد. در این زمینه دانش و مهارت شغلی ، و نوآوری و ابتکار عمل در مدیریت استعداد بیش ترین همبستگی را با فرآیند انتخاب مدیران مدارس دخترانه تیزهوشان استان البرز داشته اند. هم چنین از میان مولفه های مختلف مدیریت استعداد مولفه های دانش و مهارت شغلی (٠٦٢=β) و ارتباطات (٠١٧٤=β) قابلیت پیش بیین فرآیند انتخاب را دارا می باشند.
خلاصه ماشینی:
در این زمینه دانش و مهارت شغلی ، و نوآوری و ابتکار عمل در مدیریت استعداد بیش ترین همبستگی را با فرآیند انتخاب مدیران مدارس دخترانه تیزهوشان استان البرز داشته اند.
از هنگامی که گروه مشاوران مک کنزی اصطلاح نبرد برای به دست آوردن استعدادها را به کار گرفت ، موضوع مدیریت استعداد اهمیت قابل ملاحظه ای یافته و در عرصه عملی و نظری افراد بسیاری را به خود جذب نموده و مهم ترین نقش را بیش از هر زمان دیگری در موفقیت استراتژیک سازمان ها ایفا کرده که در نتیجه آن به اولویت اول بسیاری از سازمان ها تبدیل شده است (هارتمن ٦، ٢٠١٠: ١٧٠).
از نظر کالینگس ٨و شولاین (٢٠٠٧) مدیریت استعداد یک استراتژی وحدت بخش است که از طریق استقرار سیستم ها و فرآیندهای بهبود برای جذب ، توسعه ، حفظ و استفاده از مهارت های مورد نیاز و توانایی های افراد و نیز تناسب استعدادها با نیازهای فعلی و آتی کسب وکار، خروجی محل کار را افزایش می دهد و نوعا شامل شناسایی ، توسعه ، ارزیابی ، به کارگیری و حفظ کارکنان با قابلیت ها و عملکرد بالا است (ساهای و اسریواستاوا، ٢٠١٢: ٢٤٢).
او معتقد است مدیریت استعداد به طور خلاقانه طراحی می شود تا فرآیند انتخاب و توسعه افراد با مهارت ها و نگرش های مورد نیاز برای انطباق با نیازهای فعلی سازمان بهبود یابد.
همان گونه که پیش از این اشاره شد، هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه مدیریت استعداد و فرآیند انتخاب مدیران در مدارس دخترانه تیزهوشان استان البرز بوده است .